Ако искате да предпазите сърцето, хапвайте шам-фъстък, съветват учени от университета на Пенсилвания, САЩ. Всекидневната консумация на тези ядки очевидно намалява свиването на кръвоносните съдове при стрес и подобрява контрола на нервната система върху дейността на сърдечносъдовата, става ясно от статия в сп. Journal of the American Heart Association.


Според изследователите полезния ефект за сърцето се дължи на комбинацията от хранителни вещества, които се намират в шам-фъстъка – фибри, антиоксиданти, микроелементи, ненаситени мастни киселини. Те допринасят за понижаване на холестерола, което се отразява благоприятно на дейността на сърдечносъдовата система.


Научният екип изследва ефекта на шам-фъстъка върху група доброволци, които страдат от диабет втори тип. Тази група пациенти представлява особен интерес за изследователите, тъй като е известно, че диабетът предразполага към развитие на сърдечни заболявания.



За целта доброволците са подложени на два типа стрес след спазването на определен хранителен режим в продължение на месец. Едната от двете групи е трябвало да консумира по две шепи шам-фъстък, което се равнява на около 150 ядки, като половината от тях са били безсолни. Общият мазнинен прием за деня на тази група е бил с 5% по-висок – 33%, но калориите за деня са били еднакви и за двете.


По време на експеримента доброволците са решавали аритметична задача. Организмът им едновременно с това е изпитан и за реакцията му на студ. Стресът от студа и умственото натоварване води до свиване на кръвоносните съдове, което от своя страна натоварва сърцето.

NEWS_MORE_BOX

 


Изследователите откриват, че при консумиралите шам-фъстък свиването на кръвоносните съдове е по-слабо и контролът на вегетативната нервна система върху дейността на сърцето е по-добър, отколкото при останалите доброволци. Средно за групата кръвното налягане се е понижило с 4 единици.


Освен това от екипа отчитат по-нисък лош ефект върху съдовете при различен физиологичен стрес и подобряване на вариабилността на сърдечната честота, което показва ефективното взаимодействие между нервната и сърдечносъдовата система.


Според водещия автор на изследването, Шийла Уест, включването на ядките в ежедневното меню на хората с диабет допринася за подобряване стойностите на кръвното налягане, работата на блуждаещия нерв, което игра роля при заболяването и реакцията на кръвоносните съдове при стрес, което и ограничава рисковете от развитие на сърдечносъдови заболявания.