Пробиотиците са бактерии, които влияят върху имунитета, храносмилането и намаляването на теглото. Кои са най-известните видове пробиотици и в кои храни можем да ги намерим?

 

Пробиотиците са вид бактерии, които са важни за организма, тъй като подпомагат цялостното здраве. Можете да ги приемате под формата на хранителни добавки или от храни, приготвени чрез бактериална ферментация, което е начин за консервиране на храната. По време на този процес храната става по-лесно смилаема, благодарение на което от нея се усвояват повече хранителни вещества.



Кои са най-известните видове пробиотици?

Съществуват различни родове бактерии, които могат да бъдат класифицирани като пробиотици. В продуктите производителите често ги наричат "активни култури" или "живи култури". Терминът често се бърка с думата пребиотици, които представляват храна за чревните бактерии. Най-известните пробиотици включват щамове на Lactobacillus, Bifidobacterium и Saccharomyces Boulardii. Храните, които имат високо съдържание на пробиотици, включват например кисело мляко, кефир, кисело зеле, темпе и кимчи.

 

Въздействие на пробиотиците върху здравето

По отношение на здравето, пробиотиците са важни за имунната система и борбата ѝ срещу инфекциите. Бактериите в червата помагат организма да се предпази от проникване на опасни чужди вещества. Например благодарение на оптималната чревна микрофлора ние сме по-устойчиви на определени заболявания. Пробиотиците имат и положителен ефект и върху нашата психика, тъй като могат до известна степен да намалят симптомите на социалната фобия, както и риска от развитие на болести на цивилизацията. 

 

пробиотици

 

По-лесно отслабване

Резултатите от няколко проучвания дори разпознават възможна връзка между бактериалното съдържание в червата и намаляването на телесното тегло. Участниците в проучването, страдащи от затлъстяване, успяват да отслабват след няколко седмици прием на съответните дози важни пробиотици. Освен това е доказано, че съставът на чревната микрофлора на затлъстелите и на слабите хора се различава значително.

Както виждате, пробиотиците са полезни за защитните сили на организма, за общото здраве, за профилактика на заболяванията и дори могат да помогнат за намаляване на телесното тегло. Не бива обаче умишлено да прекаляваме с приема им, в противен случай рискуваме да имаме болки в корема, диария и други храносмилателни проблеми.

 

Източници:
1. https://www.karger.com/Article/Abstract/496426 
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5292562/  
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5292562/ 
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25998000/ 
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5325228/ 
6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464612001399 
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17183309/ 
8. https://www.aafp.org/afp/2008/1101/p1073.html