Овесените ядки – които малко неправилно наричаме ядки – са зърнена култура, която е с най-високо съдържание на фибри. Фибрите са полезни не само заради въздействието, което оказват върху перисталтиката на червата и редовността на стомаха, но и заради свойството им да понижават стойностите на холестерола в кръвта.

Овесените ядки съдържат специфични диетични фибри – бета-глюкани, на които и се дължи здравословния за сърдечносъдовата система ефект на изчистване на кръвта от излишни мазнини. Заради тази характеристика овесените ядки имат полза за профилактиката на ред сърдечни заболявания, в това число коронарна болест на сърцето, и рак на дебелото черво. Тези препоръки се базират на няколко сериозни проучвания, американски, британски, холандски и други, представени в издания като American Journal of Lifestyle Medicine и American Journal of Clinical Nutrition.

От данните на 2 млн души за хранителния им режим и прием на фибри, изследователи изчисляват, че на всеки 10 г фибри, поети от зърнени храни като овесените ядки, рискът от развитието на колоректален рак спада с 10%, което е достатъчно показателен факт.

Заради свойството на тези разтворими фибри да подобряват стойностите на холестерола, при изследвания се отчита и по-успешен контрол на кръвното налягане при хора на такава терапия.

С една купа сухи овесени ядки (81 г) се осигурява 8,3 г фибри. Останалото необходимо дневно количество за жените до 25 грама и за мъжете до 38 грама може да се набави с хапване на плодове, зеленчуци, варива и други зърнени култури.

Овесените ядки са богати на минералите: манган, форфор, магнезий, цинк и особено ценния селен. Комбинацията действа благоприятно срещу възпалителни процеси в организма, което допълнително се подкрепя от витамин Е и други вещества с антиоксидантен ефект като каротеноиди, флавоноди и полифеноли. В тях се намира специален клас полифеноли – авенантрамиди, за които се съобщава конкретно, че имат полезно действие срещу атеросклероза.

NEWS_MORE_BOX



Калориите в 81 г сухи овесени ядки (полуготови за консумация) са 307. Освен на закуска те могат да се консумират приготвени в ястие или под формата на здравословни сладкиши, добавят се в супи.

Друг интересен факт е, че овесените ядки по принцип не съдържат глутен, но те не са подходящи за консумация от хора с глутенова непоносимост, тъй като културата често се отглежда на площи, където се сее и пшеница и ечемик. Тези посеви може да контаминират овесените с глутен, разясняват експерти.