Чували сте, че ябълковият оцет е по-полезен от винения? Вероятно, сте чували за прием на оцет с цел отслабване... Доколко всъщност ябълковият оцет може да ни помогне да редуцираме теглото или да смятаме подобно твърдение за пълна небивалица?


Първо, трябва да изясним, че ябълковият оцет съдържа оцетна киселина и приеман във високи количества и по-висока концентрация той може да навреди. Документиран е случай, при който жена, приемала по чаша ябълков оцет на ден е развила остеопороза, независимо от младата си възраст. Освен намалената костна плътност, тя е диагностицирана с нисък калий, склонни към фрактури крехки кости, оплаквала се е и от постоянни мускулни крампи. 1


Така, както вреди на костите, двойно повече оцетът е опасен за зъбите, защото още преди да е засегнал тяхната структура отвътре, нанася сериозни поражения върху емайла им външно, допринася за бързото им износване и ерозия, и деминерализацията им като цяло. 2 



Заради високата киселинна концентрация пиенето на оцет може да „изгори“ лигавицата на хранопровода. Ето защо специалистите препоръчват ябълковият оцет да се взима в количество не повече от 1-2 супени лъжици на ден и то разреден в чаша вода (250 мл)

 

И все пак, ябълковият оцет има ли ползи за здравето?
Ябълковият оцет представлява ферментирал ябълков сок. Богат е на витамин С и витамини от В групата. Възможно е да съдържа полезни бактерии, ако е непастьоризиран и не е филтриран, но и замърсители. Предвид количествата, в които може да бъде приеман, без риск за здравето, за ползи от нутриентите му няма особен смисъл да се коментират. Това, което обаче е важно да се знае е, че особено приеман с чаша вода преди и по време на хранене или непосредвено след него спомага за регулирането на кръвната захар. Особено полезен в тази насока е, ако менюто е богато на въглехидрати, но на сложни въглехидрати.3

 

Хората с киселини следва да внимават с приема на оцет и вероятно ще трябва да се откажат от подобен „метод на отслабване“. Те със сигурност трябва да се консултират със специалист, за това доколко подобен прием е подходящ за тях. С оцета следва да внимават и хората с диабет тип 1 и ленив стомах -  гастропареза, заради по-продължителния престой на храната в стомаха. 


Оцетът и оцетната киселина намаляват апетита, но не само – възможно е да се отразят неблагоприятно и на храносмилателните процеси при някои, което да предизвика и неприятни симптоми като гадене. 

Приемът на ябълков оцет не бива да се предприема при предписание на някои медикаменти, като инсулин или стимулиращи синтеза на инсулин лекарства, в комбинация с лекарства за понижаване на нивото на калия, някои диуретици.4


Колкото до ефекта на ябълковия оцет за редуциране на теглото и мазнините – доц. д-р Карол Джонстън от Щатския университет на Аризона, цитирана от Men’s Health6, споделя, че действително ускорява метаболизма. Доказва го и научно изследване, при което се отчита редуциране на теглото5, но далеч по-сигурно за ефекта на мярката е да се поддържа балансиран режим на хранене или разработен такъв според индивидуалните нужди, като част от един цялостен здравословен лайфстайл, вместо да таим надежда, че можем да отслабнем повече от 450 – 900 г след 3 месеца.

 

 

Източници: 

1. https://www.karger.com/Article/Abstract/45180

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23373303/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20068289/

4. https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-side-effects#section2

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27209492/

6. https://www.menshealth.com/weight-loss/a19540836/apple-cider-vinegar-weight-loss/
7. https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-side-effects#section3
8. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-816/apple-cider-vinegar