Какво е гликемичен товар (GL)?

Гликемичният индекс (GI) представлява стойност, която дава представа за това колко бързо организмът превръща въглехидратите от храната в глюкоза (кръвна захар).


Честотата, с която храните повишават нивата на кръвната захар, зависи от три фактора  видовете въглехидрати, които съдържат, техния хранителен състав и количеството храна, което човек консумира.



Гликемичният индекс (GI) е относителна мярка, която не взема предвид количеството изядена храна. Поради тази причина често е подложен на критика. За да бъде разрешен този проблем е разработен цифров рейтинг – гликемичен товар (GL), който се основава на гликемичния индекс (GI) и взема предвид, както видът на храната, така и количеството (грамажа) на порцията при всеки вид храна и количеството въглехидрати в тази порция. Подобно на GI, GL има три класификации:

  • Ниска – 10 или по-малко;
  • Средна – 11-19;
  • Висока – 20 или повече

Гликемичният индекс (GI) все пак е най-важният фактор, който трябва да бъде взет предвид при спазване на ниско гликемична диета. Въпреки това се препоръчва на хората също да следят своя гликемичен товар (GL) и да се стремят да поддържат общия си дневен GL под 100. Най-лесният начин за поддържане на GL под 100 е да бъдат избирани храни с нисък GI, когато е възможно, както и те да бъдат консумирани умерено.


Как диетата с нисък гликемичен индекс (GI) се отразява на диабета?

Диабетът е сложно и социално-значимо заболяване, което засяга милиони хора по света. Хората, които страдат от диабет, имат нарушен въглехидратен метаболизъм, което може да затрудни поддържането на здравословни нива на кръвната захар.


Добрият контрол на нивата на кръвната захар обаче помага за предотвратяване и забавяне на появата на усложнения при диабет, включително сърдечносъдови заболявания като инсулт, както и увреждане на нервите и бъбреците. Редица проучвания показват, че диетите с нисък гликемичен индекс (GI) намаляват нивата на кръвната захар при хора с диабет.


Проучванията заключават, че диетата с нисък GI намалява нивата на гликирания хемоглобин (HbA1c или А1с), дългосрочен маркер за контрол на кръвната захар, който отразява средното ниво на кръвната глюкоза. Също така ниско гликемичната диета помага за редуциране на телесното тегло и нивата на кръвната захар на гладно при хора с предиабет или диабет.


Някои изследвания свързват диетите с висок GI с по-голям риск от развитие на диабет тип 2. Проучванията установяват, че хората, които са на диети с най-висок GI имат до 33% по-голям риск от развитие на диабет тип 2 от тези, които спазват диети с най-нисък GI.


Други изследвания съобщават, че за всеки 5 GI точки рискът от развитие на диабет тип 2 се увеличава с 8%. Диетата с нисък GI може също да подобри състоянието при бременни жени с гестационен диабет (форма на диабет, която се проявява по време на бременност).


Освен това е доказано, че диетата с нисък GI намалява риска от макрозомия със 73%. Това е състояние, при което новородените имат тегло при раждане над 4000 грама и е свързано с множество краткосрочни и дългосрочни усложнения за майката и бебето.


Библиография:
European Journal of Clinical Nutrition (EJCN). Glycemic index and glycemic load: measurement issues and their effect on diet–disease relationships
National Center for Biotechnology Information (NCBI). A systematic review of the influence of rice characteristics and processing methods on postprandial glycaemic and insulinaemic responses
Healthline. Glycemic Index: What It Is and How to Use It