Макар че високото кръвно налягане и тютюнопушенето са сред най-високорисковите фактори за много заболявания и ранна смърт, непълноценната диета се оказва по-честа причина за здравословни проблеми. Скорошно проучване потвърди, че един от пет смъртни случая в световен мащаб са в резултат на системна непълноценна диета.

 

Учените съобщават, че диета богата на сол, но бедна на плодове, пълнозърнести продукти, семена и ядки се свързва с голям процент на ранна смъртност. В проучванията си учените използват въпросници, в които участниците попълват какви храни най-често пазаруват и как приготвят ястията си. Дали предпочитат да се хранят с пресни храни или полуготови и високообработени.


 

Целта на здравните организации е здравословното хранене да бъде част от кухнята на всеки дом, а обработените храни с високо съдържание на сол, захари и мазнини да бъдат много малка част от диетата.

 

Така например, когато пълнозърнестите продукти не присъстват в достатъчни количества в диетата се наблюдават редица заболявания като бери-бери, констипация и други. 


Плодовете и пълнозърнестите продукти са богати на фибри, които са от първа необходимост за чревното здраве и полифеноли, които имат противовъзпалително действие, липсата им в диетата води до хронични заболявания и по-малка продължителност на живота.

 

Диетата с високо съдържание на сол е основен проблем за западният тип хранене. Тя води до редица сърдечносъдови заболявания. В страните от Централна и Южна Африка се наблюдат недостатъчност в диетата на пресни плодове и зеленчуци, а също и ядки и семена.

 

Характерно за западното хранене е приемът на много червени меса, обработени меса (шунка, пастърма, хамон и т.н.), трансмазнини, подсладители, газирани напитки, обработени захари и т.н. Всички тези храни са причина за редица заболявания като диабет, хипертония и затлъсяване.

 

Последните няколко години се водят активни кампании за въвеждане на здравословното хранене като начин на живот. Като тези навици трябва да бъдат изграждани от най-ранна детска възраст. Храненето с пресни и сезонно плодове и зеленчуци, пълнозърнести продукти, ядки и семена е от ключово значение за здравето. Ето и някои от храните, които би трябвало да присъстват на трапезата във всеки дом.

 

Зеленолистни зеленчуци – спанак, зелена салата, лобода, тученица и т.н. Те са отличен източник на витамин А, С и Е, а също на желязо, манган и цинк. Също така те са източник на антиоксиданти.

 

Чесън. Той е традиционна храна за българската трапеза. Богат е на манган, калций, фосфор, селен, витамини В6 и С, което означава, че благоприятства както костите, така и щитовидната жлеза. Смята се, че голяма част от лечебните му свойства идват от съдържанието му на сяра във биологично-активните вещества като алицин, който допринася и за така характерната миризма. Други полезни вещества са олигозахаридите, богатите на аргинин протеини, селенът и флавоноидите. Има проучване, което показва ефективността на чесъна при над 160 болести. Особено ефективен е при вирусни и бактериални инфекции.

 

Домати. Също традиционна храна за българите. Те са пълни с хранителни вещества, включително и много полезни фитохимикали. Доматите са чудесен източник на лутеин, зеаксантин и витамин С, съдържат се и още витамини А, Е, В, калий, манган и фосфор. Ликопенът в доматите силно намалява риска от инфакрт. Интересен факт за него е че при готвене на доматите ликопенът се повишава, а не намалява.
 

Карфиол. Една порция от този вкусен зеленчук съдържа 77% от препоръчителна доза вит С. Също така е чудесен източник на витамин К, протеини, тиамин, рибофлавин, ниацин, магнезий, фосфор, влакнини, витамин В6, фолиева киселина, пантотенова киселина, калий и манган. Карфиолът може да се консумира суров в салата, печен, варен, дори намачкан като алтернатива на картофеното пюре.

 

Риба. Различните видове риби са богати на полезни мазнини (омега-3), от тях полза имат сърдечносъдовата, храносмилателната система, а също психическото ни здраве.

 

Други полезни храни, които трябва да консумираме са бобови култури, ядки, семена, различни видове меса, яйца, мляко и млечни продукти, зехтин, цитруси и всички видове пресни и най-вече сезонни плодове и зеленчуци.