Глутенова непоносимост, ентеропатия или цьолиакия е автоимунно заболяване, характеризиращо се с атрофия на лигавицата на тънките черва в резултат на непоносимост към глиадин – съставна част на протеина глутен, който се съдържа в пшеницата, ръжта, ечемика и овеса.

 

До момента няма ефективно лечение за глутеновата непоносимост. Единственият начин за справяне с това състояние е спазване на стриктна безглутенова диета. Дори малки количества глутен предизвикват автоимунна реакция, която може да причини сериозни увреждания на чревната лигавица. За хората с цьолиакия спазването на безглутенова диета е жизнено важно, но далеч не толкова лесно.


 

Спазването на всяка диета е трудно, тъй като изисква някакви ограничения. Спазването на безглутенова диета е още по-трудно, поради факта, че глутен е белтък, който се съдържа в основни хранителни продукти и това сериозно ограничава хранителния режим.


Ползи от диетата. На първо място е предпазването на чревната лигавица от увреждане.

 

Избягвайки глутена, не се стига до автоимунен отговор и се запазва здравето на червата. Диетата дава убедителни резултати. В едно проучване се твърди, че деца, страдащи от цьолиакия следват безглутеновата диета в продължение на 2 години, не показват никакви симптоми на чревни увреждания. Подобрението при възрастни е по-бавно. След двугодишна безглутенова диета пълно чревно здраве се наблюдава при 34 до 65% от възрастните. Но по-продължителната диета води до много добри резултати. Избягването на глутен е от огромно значение. Дори малки количества действат пагубно на чревната лигавица

 

Друга полза, която предоставя диетата е да подобрява усвояването на нутриентите. Дефицитът на основни хранителни вещества е често срещан при пациентите с глутенова непоносимост поради нарушената чревна резорбция. Безглутеновата диета подпомага заздравяване на чревната лигавица и нормалното усвояване на хранителните вещества.

 

Намалява риска от остеопороза. Над 75% от хората с нелекувана цьолиакия имат понижена костна плътност и повишен риск за развитие на остеопороза. Това може да се дължи на пониженото усвояване на калций и витамин Д от храната.

 

Следването на безглутенова диета е изключително трудна задача, но не и невъзможна. Единствените храни, които трябва да се избягват са тези, които съдържат глутен, за съжаление те са много. Ето някои от храните, които са забранени от диетата.

 

Храните, които са с естествено съдържание на глутен са следните зърнени култури: пшеница, твърда пшеница (дурум), спелта, лимец, грис, овес, пшеничен зародиш, пшенични трици, ечемик, ръж, тритикале (кръстоска между пшеница и ръж).

 

Ето и продуктите, които се правят от тези култири. От печивата са: хляб (пшеничен,овесен), багети, бисквити, палачинки, кроасани, понички, питки, кифли, вафли и т.н.


Повечето сладкиши също съдържат глутен – торти, пайове, някои бонбони.

 

Паста. Повечето видове паста се приготвят от глутенови култури такива са: кус-кус, кнедли, спагети, юфка, ньоки, равиоли.

 

Снаксове. Кракери, претцели, брускети и т.н. Някои напитки като бирата и други, които се приготвят от зърно също съдържат глутен

 

Други храни. Сосове, съдържащи брашно, соев сос, панирани меса и риба, хапки с месо или сирене.

 

Много често се случва кръстосано замърсяване на храните с глутен по време на тяхното приготвяне. Такива храни са:

 

  • Пържените храни в ресторантите. Повечето ресторанти пържат всичките храни в една и съща мазнина, което може да замърси безглутеновите продукти каквито са пържените картофки.
  • Неправилно приготвяне. Обработването на безглутеновите храни на едно и също място с глутенсъдържащите продукти е предпоставка за замърсяване с глутен.

 

Храни, които често съдържат скрит глутен
Оризови блокчета, сироп от кафяв ориз. Оризът е традиционен безглутенов продукт. Но често при приготвянето на някои оризови продукти се добавя глутен. Следете етикетите преди да консумирате.

 

Чипсове. Въпреки че са картофени, те могат да са замърсени с глутенови брашна или други овкусители, съдържащи глутен. За това следете етикетите.

 

Сладолед и замразени млека. Бъдете внимателни с добавките на бисквити, брауни или миксове. Следете за съдържание на нишестета във всички храни, които консумирате

 

Сосове и маринати. Почти всички сосове могат да съдържат малцов оцет, брашно или соев сос, които съдържат глутен.

 

Заместители на месото също съдържат глутен: вегетариански бургери, наденички, имитиращ бекон и такива морски храни.

 

Позволени храни. Има много вкусни, натурални безглутенови храни, които могат да се консумират от пациентите с цьолиакия. Такива са: всички животински протеини (всички видове меса, яйца, морска храна), масла (масло, олио, зехтин), плодове и зеленчуци под всякакви форми, безглутенови зърнени храни (амарант, царевица, киноа, ориз, ), бобови култури, ядки и семена (бадеми, кашу, чия, ленени семена). В големите магазини можете да откриете и много безглутенови храни като паста, хляб, зърнени закуски, бисквити и т.н.