Информацията за нитратите е много противоречива. Повечето мнения са, че те са изключително пагубни за нашето здраве, но това всъщност не е точно така. Нитратите са полезни и необходими за растенията, които могат да ги метаболизират до нитрити.

 

С най-голямо съдържание на нитрати са марулите, спанакът и други листни зеленчуци. Тези вещества в тях не са опасни или токсични, стига да не надхвърлят определени количества. Дори напротив, проучванията показват, че ако нитратите са в допустими норми и попаднали в човешкия организъм чрез растителния метаболизъм, ползата надхвърля риска.


 

Трябва да се отбележи, че самите нитрати и нитрити като съединения не са опасни. Тяхното количество се контролира в допустими норми в храни, води и почви. Опасност за здравето на човека представляват нитрати и нитрити, изкуствено добавени в месото, колбасите и почвата.

 

Нитрати много често се добавят към преработените меса – кренвирши, кюфтета, шунка, бекон, за да подобрят външния вид. Те придават червен и сочен цвят на месото. Нитратите са и консервант, който спира развитието на бактерии като Clostridium botulinum и развалянето на месните продукти, а освен това придава и по-солен вкус, което засилва апетита.

 

Някои производители твърдят, че използват нитрати, за да предпазват храната от ботулизъм. Но това се постига и при спазване на високо ниво на хигиена по време на производствения процес, което не налага използване на нитрати.

 

Според СЗО допустимите норми за дневен прием от храна и вода за нитрати за възрастен човек е 5 mg/kg телесно тегло и не повече от 500 mg. Над тези норми се наблюдават вече признаци на интоксикация като слабост, виене на свят, гадене, задух.

 

При дълготрайна експозиция, например в райони, където питейната вода е с по-високо съдържание на нитрати е възможно да се развият проблеми с щитовидната жлеза, нервната система и алергии.

 

Действително дозите, които поемаме ежедневно са в пъти по-малко и рискът от интоксикация е малък. И все пак подбирайте източниците, от които набавяте хранителните продукти за трапезата си и четете етикетите внимателно.