Известно е, че ненаситените мастни киселини са много полезни за сърдечната дейсност и се препоръчват за ежедневен прием за намаляване риска от сърдечносъдови заболявания. Основни източници за набавяне на ненаситени мастни киселини са растителните и животинските продукти. Оказва се обаче, че в зависимост от източника, ненаситените мазнини носят различни ползи.

 

Проучване на Американската кардиологична асоциация, оповестено на тазгодишната й среща, доказва, че растителните ненаситени мазнини имат много по-голям протективен ефект.


 

Данните от поручването не само затвърждават важността на източника на ненаситени мазнини, които ежедневно си набавяме. Нещо повече. Учените доказват, че в големи дози ненаситените мазнини с животински произход може да бъдат дори вредни.

 

Мононенаситените мастни киселини са течни при стайна температура и се втвърдяват само при продължителен престой в хладилника. Най-богати растителни източници са зехтинът, авокадото и семената, а сред животинските източници се открояват млечните продукти, яйцата и рибата.

 

Данните за по-полезното действие на ненаситените мастни киселини с растителен произход идват от мащабно проучване сред близо 100 хиляди души, проведено в рамките на 20 години. В рамките на този период са отчетени няколко ясни тенденции:

  • Хората, консумиращи високи дози растителни ненаситени мазнини, имат с 15% по-нисък риск от сърдечни заболявания, отколкото тези, консумиращи по-ниски от препоръчителните дневни дози растителни мазнини;
  • Хората, които си набавят ненаситени мазнини основно от животински продукти, са изправени пред 20% по-висок риск от сърдечни заболявания, спрямо тези, коит оконсумират основно растителни мазнини;

 

NEWS_MORE_BOX

 

Проучването доказва, че отношението дори към един толкова полезен продукт като ненаситените мастни киселини няма как да бъде еднозначно. Резултатите от проучването са систематизирани на база и на странични фактори като наследствена предразположеност към сърдечни проблеми, пол, възраст и общо състояние. Това показва, че изборът на типа ненаситени мазнини, които приемаме, е важен колкото и достатъчното им ежедневно набавяне.

 

В условията на глобално повишаваща се роля на сърдечносъдовите заболявания превенцията им има все по-голямо значение. По отношение на подбора на растителни и животински ненаситени мазнини правилният избор има двойно превантивно значение – не само за придържане към полезните растителни, но и за намаляване приема на опасните животински мазнини.