Проблемите с храносмилателната система оглавяват листата с нередности, които затормозяват човешкия организъм и предразполагат към развитие на дискомфортни състояния. През летните дни един от начините за овладяване на този проблем е хранителният прием на повече зеленчуци, плодове и ядки. Влакнините стоят в основата на правилното разделно хранене, което поддържа баланс в организма.

 

95% от проблемите в храносмилането се дължат на липсата на влакнини в ежедневното меню. Проблемът се заражда от това, че през топлите дни апетитът се потиска силно, което принуждава хората да се хранят по-рядко с по-тежка храна, обикновено бързи закуски или готови приготвени сандвичи. В повечето случаи заведенията за бързо хранене предлагат храна, богата на мазнини, което силно затормозява храносмилането. В този аспект това е основната причина и най-честият провокатор за появата на запек.


 

Запекът е сравнително модерно заболяване, което според учените може да бъде предпоставка за развитие на много други заболявания. Най-честото от тях е дивертикулоза на червата и стомаха, както и новообразувания.

 

Статистики на американските институти по правилно хранене и диетология показват, че малък, но съществуващ процент сред леталитет у поколенията в млада и напреднала възраст е запекът, който често води до други по-сериозни усложнения. Въпреки че неоплазиите са процеси с давност, които могат да имат много бързо развитие в рамките на няколко месеца или години, те остават водеща причина за смъртност у хора с проблемно храносмилане. Друга по-честа причина, която според специалистите по гастроентерология и коремна хирургия се среща значително често при българите и е повод за хоспитализация по спешност, е илеусът. Това е запушване по хода на тънките черва поради нарушено отвеждане на чревното съдържимо. Причина за развитие на илеус може да бъде неоплазия или задръжка на фекалии, поради грешки в хранителния рацион.

 

Други важни характеристики на правилното хранене е приемът на голямо количество витамини. Именно и заради това летните периоди и ранната есен са особено предразполагащи за профилактика на някои от по-неприятните заболявания на стомашно-чревния тракт. Приемът на зеленчуци и плодове отдавна е доказал своя принос към добрият и балансиран организъм. Приемът на повечето киселина с плодовете води до унищожаване на стомашни и чревни бактерии, което има благоприятен ефект. Също така зеленчуците и плодовете са богати на вещества като пектин и целулоза, които имат много добре изразен ефект за увеличаване на чревната моторика и по-бързо извеждане и преработване на храната през гастроинтестиналния тракт.

 

Специалистите съветват хората с проблемни „коремни органи” да увеличат консумацията на ябълки, круши, моркови, зеле, домати и краставици през лятото. Освен че са сезонни зеленчуци и плодове, което е сигурно доказателство за тяхната свежест и наситеност с витамини, те доставят голямо количество пектин, целулоза и бета-каротени, които са важни както за правилното храносмилане и липсата на задържани чревни маси, така и за здравината и красотата на кожата. В доматите се съдържа много голямо количество вода, което е важно при овладяване на симптомите на запек и обострени хемороиди. Също така в тях има сериозно количество витамин А, който се грижи за възобновяване целостта на епителните покривки в тялото, намиращи се по всички лигавици на вътрешните органи, устната и носна кухина, включително и кожата на тялото.

 

Краставиците са полезен зеленчук от една страна заради високото си съдържание на вода, от друга - заради високото съдържание на влакнини, които играят ролята на „чревно масло” и подпомагат моториката на стомашно-чревния тракт.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Хемороидите наред със запека са определено съвременно заболяване. Причината за тяхната поява са чести и затруднени дефекации, придружени от множество напъни. Хемороидите представляват разширени кръвоносни съдове на аналния артериален плексус. Те предизвикват появата на някои чести симптоми като сърбеж и парене след дефекация, поява на кръв в изпражненията и затруднено сядане на плосък предмет – например стол, пейка и други.

 

Трябва да се предприеме хранителен режим, който да включва храни, които са богати на влакнини, ненаситени мастни киселини, повече растителни протеини и повече вода. Също така приемът на чиста вода е особено важен през лятото и количеството не бива да се подценява или намалява според приема на по-водниста храна. По този начин се подсигурява допълнително отделяне на вода по хода на стомашно-чревния тракт, което втечнява изпражненията и не позволява техният застой по хода на гастроинтестиналната система.

 

Храните, които са богати на ненаситени мастни киселини са ядки, риба и зеленчуци. Овесените ядки са доказали своето качество като най-богат източник на омега-3-мастни киселини, които стоят в основата на правилния метаболизъм на организма и регенерацията на тъканите в тялото ни.

Храните, които са богати на растителни белтъчини, са ядките и всички растителни представители на групата Бобови растения – боб, грах или леща. Доказано е, че 100 грама боб доставя на организма между 11 и 14 грама растителни белтъчини.

 

Освен това посочените хранителни продукти са изключително богати на витамини и полиненаситени мастни киселини, което ги прави незаменим продукт в менюто на всеки желаещ да практикува здравословно хранене.