Храните, богати на оксалова киселина, увеличават риска от образуване на камъни в бъбреците и дефицит на минерали.

 

Въпреки това, тъй като оксаловата киселина се намира в почти всички растителни храни, особено зеленчуци и билки, диета с ниско съдържание на оксалова киселина не е лесна за прилагане и не е много здравословна.


 

Оксалова киселина в храната

Няма съмнение, че чистата оксалова киселина е токсична в много високи концентрации.

 

В повечето храни обаче тя присъства в ниски дози.

 

Стойностите на оксалова киселина в храната са много трудни за определяне, тъй като те зависят от фактори като сорта, разглежданата част от растението, условията на отглеждане, времето на прибиране на реколтата и дори технологията на измерване.

 

Анализите показват, че съдържанието на оксалова киселина в проба от спанак може да варира между 500 и 1000 mg на 100 g.

 

Камъни в бъбреците и дефицит на желязо

В Съединените щати се консумират средно от 70 до 150 mg оксалова киселина на ден.

 

При вегетарианците приемът е по-висок, но това не е опасно.

 

Повечето диетолози са съгласни, че само хората с хранителни дефицити, бъбречни заболявания или склонност към образуване на камъни трябва да внимават за количеството оксалова киселина, която приемат.

 

Например при дефицит на желязо не трябва да се приема храна, богата на оксалова киселина, едновременно с приема на хранителна добавка с желязо.

 

Хората с камъни в бъбреците не трябва да приемат големи количества спанак, тъй като оксаловата киселина при определени обстоятелства може да стимулира образуването на нови камъни.

 

Въпреки това, повечето уролози предписват строга диета с ниско съдържание на оксалат - по-малко от 50 mg на ден, само за пациенти с много високи нива на оксалати в урината.

 

Здравите хора отделят оксаловата киселина, която свързва минерали като калций, чрез урината.

 

Калциевите оксалатни камъни не се дължат на излишък в диетата, а по-скоро на метаболитни нарушения.

 

Само оксаловата киселина не е достатъчна за образуване на камъни в бъбреците.

 

Някои проучвания показват, че промяната в чревния микробиом може да благоприятства хиперабсорбцията на оксалова киселина, тъй като има дефицит на определени бактерии, които разграждат киселината.

 

 

Плодовете и зеленчуците предпазват от камъни в бъбреците

Консумацията на плодове и зеленчуци всъщност може да предотврати образуването на калциеви оксалатни камъни при повечето хора, според проучване от Медицинския факултет на Калифорнийския университет.

 

Друго проучване е показало, че диета, богата на плодове и зеленчуци, е най-добрият начин за предотвратяване появата на камъни в бъбреците, заедно с доброто набавяне на калций, нисък прием на сол и животински протеини.

 

Тази полза се обяснява със съдържанието на вода, витамини и органични киселини в зеленчуците.

 

Фибрите и фитиновата киселина от пълнозърнести храни, бобови растения, ядки и семена също помагат в това отношение.

 

Според изследователи от Университетите в Норфолк и Норич, фитиновата киселина значително намалява образуването на кристали от калциев оксалат.

 

Как да намалим нивата на оксалова киселина?

 

След приготвяне на зеленчуци с високо съдържание на оксалова киселина, като спанак, се препоръчва да се изхвърли водата, с която е бил приготвен.

 

Това може да намали съдържанието на оксалова киселина с до 87%.

 

Ако е приготвен на пара, намалението е с 53%.

 

Печенето може да намали нивата на оксалова киселина с до 15%.

 

Бланширането намалява оксаловата киселина в спанака, но не и в другите зеленчуци.

 

Бобовите растения обикновено се приготвят, като се накисват за една нощ.

 

Само тази мярка значително намалява оксаловата киселина.

 

Ферментацията също намалява съдържанието на оксалова киселина.

 

Други мерки за намаляване на риска

При прием на достатъчно вода всеки ден, оксалатните кристали не могат да се образуват.

 

Препоръчва се прием на минимум 1,5 литра вода на ден, при повишен риск от образуване на камъни в бъбреците

 

Най-добре е да се спазва алкална диета, тъй като подкиселяващите храни и напитки, каквито са месото, захарта, алкохола и кофеина подкиселяват урината, което благоприятства образуването на камъни в бъбреците.

 

Цитратите, например магнезиевия цитрат, намаляват киселинността и по този начин намаляват риска от камъни в бъбреците.

 

Витамин B6 или витамин B комплекс, също намалява риска от образуване на камъни в бъбреците.

 

Източници:

https://www.cuerpomente.com/alimentacion/malo-acido-oxalico_9601

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30566003/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22150656/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26816783/