Диетата има важно значение за здравословното състояние на отделните органи, включително тези, които са далеч от храносмилателната система.

 

В случая с белите дробове, човек трудно може да си представи, че те могат да се възползват от ползите на фибрите например, но това е точно така.


 

Хората, които следват хранителен режим с високо съдържание на фибри, по-скоро имат пълноценни белодробни функции, отколкото хората, които приемат малко фибри.

 

Как дейсват фибрите на белия дроб?

Положителният ефект на фибрите върху белите дробове може да се обясни с техните противовъзпалителни свойства, което се дължи на благоприятното им влияние върху чревната флора.

 

Диетичните фибри помагат за изграждането и поддържането на микробиома и дори могат да насърчат възстановяването му. 

 

Здравата чревна флора от своя страна не само забавя хроничните възпалителни процеси в организма, но и допринася за пълноценната функция на имунната система, поради което острите възпаления на дихателните пътища стават много по-рядко срещани.

 

Плодовете и зеленчуците допринасят за възстановяване на белите дробове

Не само фибрите са полезни за белите дробове.

 

Храните, съдържащи бета-криптоксантин, също имат изключително положителен ефект върху белите дробове.

 

Това вещество се намира в зеленчуците, червените плодове и портокалите и намалява риска от рак на белите дробове.

 

Ябълките, доматите, бананите, както и други богати на антиоксиданти храни, също помагат за поддържане на здравето на белите дробове.

 

Изследователите от Университета Джон Хопкинс са установили, че с тези плодове, вече увредените бели дробове могат да се възстановят по-бързо.

 

Изследването е публикувано в European Respiratory Journal.

 

Учените са изследвали храненето и белодробната функция на повече от 650 възрастни, веднъж през 2002 г. и след това десет години по-късно - през 2012 г. 

 

При анализа на резултатите се е установило, че бананите, ябълките и преди всичко доматите са ключови за правилната функция на белите дробове.

 

Тези храни съдържат антиоксидантни вещества, които също помагат на увредените от тютюна бели дробове да се възстановят по-бързо след спиране на тютюнопушенето.

 

По-пълноценна функция на белите дробове се наблюдава при хора, които никога не са пушили, но редовно приемат тези храни.

 

Защо са важни пресните плодове?

 

Трябва да се приемат повече от два домата на ден или повече от три порции пресни плодове на ден, за да се получат споменатите ползи.

 

Една порция пресни плодове е равна на 80 грама.

 

Преработените доматени продукти, доматеният сос и доматените консерви не са показали същия ефект.

 

Само пресните плодове и зеленчуци са имали положителен ефект върху здравето на белите дробове.

 

Препоръки за хранителен режим

 

Авторът на изследването, д-р Ванеса Гарсия-Ларсен, пояснява, че резултатите подчертават необходимостта от препоръки за хранене, особено за рисковите групи.

 

Хората с нарушени функции на белите дробове или с първи признаци на някои белодробни заболявания, трябва да получат подходящи хранителни съвети.

 

Функциите на белите дробове започват да отслабват около тридесетата година, в зависимост от общото състояние на човека.

 

Консумацията на много плодове и зеленчуци може да забави свързаното с възрастта влошаване на белодробната функция и да възстанови по-ефективно белодробните увреждания.

 

Източници:

https://www.cuerpomente.com/alimentacion/fibra-antioxidantes-pulmones_9402

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26783997/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29269589/