Лятото е в разгара си, а високите температури, които показва термометърът, сякаш нямат милост над тялото ни. Най-малък е проблемът с потенето в жегите..., които ни носят и безсъние, изтощение и неспособност да се съсредоточим върху работата си, или дори хобито си.

През лятото, особено в горещините, е много важно да осигуряваме непрекъснато вода на организма си, за да предотвратим дехидратирането и претоплянето му. Въпреки че жегата убива и апетита ни, е необходимо да вземем и мерки, с които да не оставим организма си без енергия. Кои храни обаче са подходящи за консумация, когато градусите са се качили стремително по скалата?

 

1. Основните правила в храненето през лятото


Две-три са основните правила при храненето през лятото – да се консумират храни, които съдържат голямо количество вода и да зареждат организма с необходимата енергия задълго без да го натоварват излишно с калории. С продуктите, освен това трябва да се осигуряват желязо, тъй като недостигът му допълнително провокира умора, калий, за да поддържаме водно-електролитния баланс в организма, и други минерали и витамини, от които той се нуждае, за да функционира изрядно. Не бива да се пропускат и някои други полезни хранителни вещества, които имат потенциала да ни подмладят и освежат. Естествено, храната следва да е правилно съхранявана в хладилник, за да се избегне отравяне – през лятото е достатъчно тя да остане 1-2 часа извън него, за да се развали.

Как изглежда този диетичен режим в примери?

 

2. За закуска...

За закуска през топлите месеци е най-удачно да се консумира плодово-кисело мляко, готов млечно-кисел десерт, плодове с кисело мляко. Както плодовете, така и киселото мляко са богати на вода, което отговаря на нуждите на организма за сезона. Истински полезна ще бъде закуската, ако млякото съдържа жива закваска и лактобактерии. Те сега са особенно ценни за поддържане на баланса на чревната микрофлора, имайки предвид че климатичните условия особено благоприятстват развитието на патогенните и условно-патогенните микроорганизми, които поглъщаме дори при добър подбор на храната си или в контакт с околната среда, или нормално обитават организма ни. Накратко казано, яжте кисело мляко, за да намалите рисковете от хранително отравяне.

NEWS_MORE_BOX


Водата, която пием и поглъщаме чрез консумацията на плодовете, киселото мляко, течности, зеленчуци... ни е необходима, за да компенсираме увеличената й загуба от потенето. Само когато нивото й се поддържа организмът остава способен да се самоохлажда и регулира температурата на тялото въпреки неблагоприяните външни условия.
 

3. Основната ни храна са...

Зеленчуците са следващата храна, която заема голям дял в лятното ни меню. Експерти съветват през лятото не просто да се консумират повече зеленчуци, а да има целенасочен избор на такива, които съдържат повече вода. Не е необходимо те да се приемат само под формата на салати, напротив подходящи са всякакъв род зеленчукови ястия и гарнитури, но при условие, че се съхранява част от водното съдържание в тях. Подходящата кулинарна обработка включва готвене на пара или варене и то при условие, че не е твърде задълго. И не забравяйте, между моркова и краставицата, ябълката и пъпеша е много по-удачно да изберете краставицата и пъпеша. 90% от последния например съдържа вода... В тази връзка няма и по-подходяща храна от таратора през летните горещини – дава необходимата вода, съдържа някои полезни съставки и едновременно с това освежава!