Какви са ползите от приема на казеин?

За възрастните протеиновият шейк на основата на казеин, съчетан с редовни тренировки за издръжливост, може да допринесе за здравето на костите и изграждането на мускули. Една чаша мляко съдържа около 300 милиграма (mg) калций, голяма част от който се намира в казеиновите мицели.

 


Повечето възрастни се нуждаят от 1000 mg до 1200 mg калций на ден. Като се има предвид значението на адекватния прием на калций и протеини за здравето на костите, богатите на казеин храни могат също да помогнат за превенцията на остеопороза.

 

Освен че е пълноценен протеин, казеинът се използва от бодибилдърите поради бавната си усвояемост от тялото. Соевият протеин и суроватъчният протеин се освобождават бързо в кръвния поток, докато на казеинът отнема около шест до седем часа, за да се усвои напълно.

 

Намалената скорост на усвояване на казеина доставя аминокиселини на увредената мускулна тъкан за продължително време след тренировка, насърчавайки по-доброто възстановяване. Бавното храносмилане на протеина също допринася за ситостта, като помага на човек да се чувства сит за по-дълго време и ограничава желанието за консумация на нездравословна храна.

 

Какви рискове крие приемът на казеин?

Кравето мляко е един от най-разпространените хранителни алергени, което може да представлява проблем за кърмачетата на изкуствено хранене (при което бебетата приемат адаптирано млякo поради контраиндикации или липса на майчино мляко). Млечните алергии обикновено започват в ранна детска възраст, но могат да се развият и по-късно в живота.

 

Ако бебето е алергично към краве мляко, специалист може да предложи формула на базата на хидролизиран казеин. Въпреки че горчивият му вкус невинаги е предпочитан, хидролизираният казеин може да помогне на бебета с алергии да получат необходимите хранителни вещества по време на критичните периоди на растеж.

 

При наличие на алергия към мляко, лекар може да назначи тест за откриване на специфичните протеини, отговорни за алергията на пациента. Възможно е човек да бъде алергичен към други протеини в млякото, като суроватъчен протеин, но не и към казеин. Независимо от това, най-добре е да бъде посетен алерголог, който да помогне за определяне на основната причина за алергията към мляко.

 

Алергичните реакции към млякото не трябва да се бъркат с лактозната непоносимост. Много хора имат непоносимост към лактозата (естествената млечна захар), но понасят добре казеина в киселото мляко или сиренето. Алергията към краве мляко е по-вероятно да причини симптоми като копривна треска, стягане в гърдите или замаяност, докато непоносимостта към лактоза не причинява такива симптоми.

 

Референции:
1. Verywell Health. What Is Casein?
2. Newmark LM. International Milk Genomics Consortium. Milk casein proteins: Ancient, diverse, and essential
3. National Institutes of Health, Office of Dietary Supplements. Calcium fact sheet for health professionals