Фолиевата киселина е водоразтворим витамин от група В.

 

Фолиевата киселина е витамин В9, който се нарича още фолацин или фолат.


 

Зелените листа на зеленчуците съдържат високи дози фолиева киселина, чието име идва именно от латинската дума "folium", означаваща „листа“.

 

Витамин В9 е открит за първи път в листата на спанака.

 

Впоследствие е установено, че се съдържа във високи количества и в слънчогледовите семки, бобовите храни и яйчения жълтък.

 

Защо трябва да приемаме фолиева киселина?

Фолиевата киселина е от ключово значение за превенция на малформации при плода по време на бременност.

 

Ето защо приемът ѝ е от ключово значение дори още преди зачеването и през първия триместър на бременността.

 

Въпреки това фолиевата киселина е важна за всички през целия живот и трябва да се набавя в достатъчни количества чрез храненето.

 

За какво е важна фолиевата киселина?

Фолиевата киселина участва в производството на нови клетки, особено бели и червени кръвни клетки.

 

Тя има ключово значение за метаболизма на протеините - особено за аминокиселините глицин и метионин, както и за усвояването на въглехидратите.

 

Фолиевата киселина участва както в производството на антитела, които служат за защита на тялото от инфекции, така и в образуването на невротрансмитери като серотонин и норепинефрин.

 

Недостигът на фолиева киселина може да доведе до развитие на различни разстройства - например тревожност, депресия, респираторни заболявания, умора, храносмилателни разстройства и други.

 

Ето защо е важно ежедневното ни хранене да съдържа достатъчно количество фолиева киселина.

 

Как да приемаме фолиева киселина?

При планиране на бременност или в първия триместър от бременността е препоръчително да се приема допълнителна дневна доза фолиева киселина от около 400 mcg/ден.

 

Обичайната доза за по-голямата част от населението е между 200-300 mcg/ ден.

 

Кога трябва да увеличим приема на фолиева киселина?

  • Дългогодишно тютюнопушене;
  • Чест прием на високи количества алкохол;
  • Пациенти с имунни или храносмилателни заболявания;
  • Напреднала възраст;
  • Прием на висока доза витамин С - повече от 2 грама/ден;

Приемът на доза, по-висока от необходимата, може да повлияе на усвояването на цинка, ето защо е необходима предварителна консултация със специалист.

 

Фолиева киселина и други витамини

Фолиевата киселина се съчетава в действието си с витамин С и В12.

 

По този начин помага на тялото да усвоява и синтезира протеини.

 

Това още веднъж подчертава важността на разнообразното и пълноценно хранене.

 

Витамин С се съдържа в цитрусовите плодове, зелето и чушките.

 

Витамин B12 се съдържа в животински продукти, включително яйца и млечни продукти.

 

Референции:

https://www.cuerpomente.com/alimentacion/acido-folico-bajo-para-que-sirve-alimentos_10453