Тиреодитът на Хашимото е автоимунно заболяване, срещащо се основно сред жени, за което е характерно образуване на антитела срещу тиреоидната пероксидаза (МАТ-антитела) и срещу тиреоглобулина на щитовидната жлеза (ТАТ-антитела). Характерно за състоянието е, че се проявава с неспецифични симптоми като уморяемост, депресивност, повишена сънливост, косопад, повишен апетит и др., които в голям процент от случаите могат да се отдадат на стресово ежедневие и да останат незабелязани.

 

След като разгледахме какви могат да са основните причини за автоимунния тиреодитит на Хашимото и какви изследвания са подходящи при поставяне на диагнозата, нека видим какви хранителни добавки и витамини са подходящи при наличие на съответен дефицит или с цел подобряване функцията на различни органи и системи в организма.


 

Важно е хранителните добавки да се въвеждат плавно, една по една, като се следи ефектът и реакцията на организма при всяка една от тях. Хранителните добавки и витамини не трябва да заместват балансираното хранене, а да бъдат помощен способ за подобряване функцията на щитовидната жлеза, намаляване на възпалението и подобряване дейността на храносмилателната система. Някои от хранителните добавки имат т.нар. „прозорец на прием“ – период от деня, когато е най-подходящо да бъдат приемани, за усвояването на други е необходимо да се приемат в комбинация и т.н.

 

1. Хранителни добавки за подобряване дейността на храносмилателната система – препоръчва се приемът на пре- и пробиотици. Пробиотиците са добавки, съдържащи живи полезни бактерии – Lactobacillus acidofilius, бактерии от род Bifidobacterium и др. Пробиотиците подпомагат за поддържане на чревна хомеостаза и подобряват дейността на храносмилателната система. За да е ефективен един пробиотик, се препоръчва да се приема на гладно, на поне 3-часов интервал от антибиотик и по възможност, с пребиотик.

 

Пребиотиците са съдържащите се в растителните храни фибри, които подобряват усвояването на пробиотиците, а комбинацията от пре- и пробиотици се нарича синбиотик.

 

За подобряване дейността на храносмилателната система се препоръчва прием на храносмилателни ензими, напр. ензими, подпомагащи смилането на протеинте – бетаин с пепсин. Те се приемат при всяко хранене с протеинова храна и подобряват чувството на подуване и газове след хранене.

 

2. Добавки, подобряващи дейността на щитовидната жлеза и конвертирането на тироксин (Т4) в активния трийодтиронин (Т3) – такива са антиоксидантите селен, витамин Е, глутатион, както и цинкът. Антиоксидантите са вещества, които обезвреждат свободните радикали и благоприятстват нормалната клетъчна функция.

 

Небезизвестни са положителните качества на селена (под формата на L-селенометионин) върху функцията на щитовидната жлеза и конверсията на Т4 в Т3. Установено е, че продължителният прием на селенометионин понижава МАТ-антителата, като трябва да се следи за симптоми на предозиране – чеснов дъх, гадене, повръщане, виене на свят. Препоръчва се селенът, заедно с други антиоксиданти като витамин Е, да се приемат сутрин, на гладно, заедно с тироксина.

 

Цинкът се препоръчва да се приема под формата на цинков пиколинат, която е най-добре усвоимата му форма, в дози не по-високи от 10-15 мг/ден. Предозирането с цинк води до изчерпване нивата на мед и желязо и развитие на анемия, неповлияваща се от приема на железни препарати.

 

3. Витамини – най-чести са дефицитите на витамин Б12 и витамин Д. Недостигът на витамин Б12 влияе върху дейността на храносмилателната система. Дефицитът може да се запълни с прием на подезични таблетки и сироп или инжекционно. Дозата и режимът на прием трябва да бъдат назначени и следени от специалист.

 

Витамин Д е мастноразтворим витамин, отговорен за множество функции в човешкото тяло – поддържа костния метаболизъм, реабсорбцията на калций, фосфор и магнезий, има значение за правилното функциониране на сърдечно-съдовата система и доброто психично състояние.

 

Дневната нужда от витамин Д3 (холекалциферол) за възрасни е около 600 UI/ден, но при дефицит дозите са по-високи. Важно е витаминът да се приема с мазна храна, за да се усвои, а при прием на дози, по-високи от 2000 UI/ден, се препоръчва да се комбинира заедно с витамин К2. Той предотвратява натрупването на калций в меките тъкани и кръвоносните съдове и го транспортира до костите. За доброто усвояване на витамин Д е необходим и прием на магнезий, предпочитано вечер.

 

4. Добавки при анемия и косопад – желязодефицитната анемия и косопад при пациентки с Хашимото се дължат на ниски нива на желязо и феритин. Поради това се препоръчва суплеметация с течно желязо или прием на храни, богати на хемово желязо (червени меса). За разлика от хемовото желязо, нехемовото, съдържащо се в растителна храна, не се усвоява добре от организма. За по-добро усвояване на желязото се препоръчва да се приема в комбинация с витамин С.

 

Разбира се, приемът на такъв голям обем от хранителни добавки и витамини не е задължителен при пациентки с тиреодит на Хашимото, които нямат дефицити и проблеми със стомашно-чревният тракт. Преди прием на каквато и да е добавка е правилно да се консултирате със специалист, който да изготви режим на прием и да определи подходящата за вас дневна доза.