Какво представлява хемохроматозата?

Хемохроматозата е състояние, при което тялото усвоява твърде голямо количество желязо, което се отлага в органите и повишава нивата на желязо в кръвта. Когато желязото се натрупа в жизненоважни органи, като черния дроб, сърцето и панкреаса, това може да причини оксидативен стрес и дългосрочни увреждания.


При пациентите с хемохроматоза има различни начини за намаляване на количеството желязо в организма. Един от методите за поддържане на ниски нива на желязо е чрез промени в диетата.



Кои фактори влияят на усвояването на желязо от организма?

Най-добрата диета при хемохроматоза включва храни с ниско съдържание на желязо. Съществуват обаче различни обстоятелства, които могат да повлияят на това колко желязо усвоява организмът от консумираните храни. Някои фактори, които могат да повлияят на начина, по който тялото усвоява желязото включват:


Видове желязо. Има два вида желязо в храната: хемово и нехемово. Хемовото желязото се съдържа в животинските храни, като - червени меса, пилешко и риба. Нехемовото желязо се съдържа в растения, месо, морски дарове. Хемовото желязо е по-бионалично от нехемовото, което означава, че се усвоява по-лесно от тялото.


Витамин С. Витамин С или аскорбинова киселина подобрява бионаличността (усвояването) на нехемовото желязо. В допълнение, месото и морските дарове също могат да подобрят усвояването на нехемовото желязо.


Калций. Различни форми на калций могат да намалят бионаличността както на хемовото, така и на нехемовото желязо.


Фитат и полифеноли. Фитатът или фитиновата киселина е съединение, съдържащо се в зърнените и бобовите култури, което намалява усвояването на желязото. Други съединения в растителните храни, известни като полифеноли, също могат да намалят усвояването на желязо.


Това означава, че избягването на богати на желязо храни е само един от компонентите при спазването на диета при хемохроматоза. При спазването на хранителния режим е важен и приемът на хранителни вещества, които могат да повлияят на усвояването на желязо.


Кои храни са полезни при хемохроматоза?

Плодове и зеленчуци


При хемохроматоза излишъкът от желязо увеличава оксидативния стрес и активността на свободните радикали, което може да увреди ДНК.


Антиоксидантите играят важна роля в защитата на тялото от вредите, причинени от оксидативен стрес. Плодовете и зеленчуците са добър източник на много антиоксиданти, като витамин Е, витамин С и флавоноиди.


Много от препоръките за хранене при хемохроматоза насочват към избягването на консумацията на зеленчуци с високо съдържание на желязо, но това невинаги може да е необходимо.


Зеленчуците с високо съдържание на желязо, като спанак и други листни зеленчуци, съдържат само нехемово желязо. Нехемовото желязо се абсорбира по-трудно от хемовото, което прави зеленчуците подходяща храна при състоянието.


Бобови култури


Бобовите култури съдържат вещества, които инхибират (потискат) абсорбцията на желязо - по-специално фитинова киселина.


При много хора диетата с високо съдържание на зърнени храни може да ги изложи на недостиг на минерали, като калций, желязо или цинк. Въпреки това, за хора с хемохроматоза, фитиновата киселина може да осигури защита на тялото от прекалено усвояване на желязо от храната.


Яйца


Яйцата са източник на нехемово желязо, затова са подходяща храна при хемохроматоза, също и поради наличието на фосфопротеин в яйчния жълтък, наречен фосвитин. Изследванията показват, че фосвитинът може да инхибира (потисне) усвояването на желязо, наред с други минерали.


Чай и кафе


И чаят, и кафето съдържат полифеноли, наречени танини, известни още като танинова киселина. Танините в чая и кафето инхибират абсорбцията на желязо. Това прави тези две напитки добро допълнение към диета при хемохроматоза.


Протеини


Протеините са важна част от здравословното хранене. Много източници на протеини съдържат желязо. Това обаче не означава, че месото трябва да бъде изключено от диетата напълно.


Вместо това хранителният режим може да включва източници на протеин, които са с по-ниско съдържание на желязо, като пуешко и пилешко месо и риба тон.


Библиография:
Hurrell R, et al. Iron bioavailability and dietary reference values
Crownover BK, et al. Hereditary hemochromatosis
Cook JD, et al. Effect of fiber on nonheme iron absorption
Healthline. The Best Diet for Hemochromatosis