Витамин D е мастноразтворим витамин. Когато в тялото има големи количества, той се натрупва в черния дроб. Витамин D е различен от другите нутриенти по два начина.

 

Първо – той не е задължително да се набавя изцяло от храната, тъй като тялото може да го синтезира под въздействието на слънчевите лъчи. Когато не получаваме достатъчно слънчеви лъчи, се налага да си го набавяме чрез храната.


 

Второ – някои автори причисляват витамин D към хормоните, тъй като той се произвежда в една част на тялото и регулира процеси в друга.

 

Функции на витамин D

Той участва в регулирането на калциевите нива в кръвта, което е от основно значение на костното здраве. Витамин D регулира абсорбцията на калций и фосфор от тънките черва. Когато тялото има по-голяма нужда, абсорбцията се засилва. Абсорбцията намалява, когато нуждите са малки. Витаминът действа и на ниво бъбреци като регулира екскрецията на калций в урината.

 

От колко витамин D се нуждаем?

При достатъчно излагане на слънчева светлина, не е необходимо да приемате допълнително количество витамин D чрез диетата. Но как да сте сигурни, че излагането на слънце е достатъчно?

 

За разлика от калция при витамин D няма точно определена дневна доза. Дневните нужди се определят от това колко слънчева светлина получаваме всеки ден. Има много фактори, които повлияват синтезата на витамина в тялото – слънчевото греене, географската ширина, сезонът.

 

От екваторния до субтропичния пояс синтезът на витамин D се осигурява без проблем от синтеза на организма под въздействието на слънчевата светлина. В умерените и полярните ширини слънчевата светлина не е достатъчна, за да се покрият нуждите на организма от витамин D в определени месеци на годината. Организмът няма да може да синтезира нужното количество от витамина през зимния сезон, както и през ранната пролет и късната есен.

 

През лятото, когато има активно слънцегреене, тялото се справя с осигуряването на витамин D. 

 

Най-интензивно витамин D се синтезира при силно слънцегреене – между 9 и 15 часа. В облачен ден синтезът му е силно ограничен. Хората с по-тъмна кожа имат повече меланин, който възпрепятства пенетрацията на слънчевите лъчи, това означава и синтеза на витамин D. При възрастни хора синтезът в организма също е затруднен, което налага да се увеличи приемът на витамина чрез храната.

 

Храни, източници на витамин D

Има няколко форми на витамина, но само две са активни в организма. Това са витамин D2, наричан също ергокалциферол и витамин D3 – холекалциферол. Витамин D2 се намира в много растителни храни, докато витамин D3 се открива по-често в животинската храна. Това е и формата, под която се синтезира витаминът в тялото.

 

Повечето храни съдържат малки количества витамин D. И тези храни, които са богат негов източник - черен дроб от треска, скумрия - не са типични за западния тип хранене. За това на пазара се появиха т.нар. функционални храни, които са обогатени с нужните витамини и минерали. Най-често витамин D се добавя към млякото.

 

Други храни, които съдържат големи количества витамин D са черен дорб от треска, други мазни риби като сьомга, скумрия, сардини, а също и някои зърнени храни, които са обогатени с витамина.

 

Яйца, масло, черен дроб съдържат малки количества витамин D и за да се набави необходимата доза от тях човек трябва да консумира големи количества, което няма да е здравословно. Понеже растителните храни съдържат много малки количества от витамина, вегетарианците, които не консумират млечни продукти е необходимо да си осигуряват дневната доза витамин D от слънцето или от обогатени с витамина храни като соя, зърнени продукти или чрез прием на хранителни добавки.

 

Какво се случва, ако приемаме повече витамин D от необходимото?

Можем да се предозираме единствено от приема на добавки. Предозирането причинява хиперкалциемия (повишени нива на калций в кръвта). Симптомите на това състояние са: умора, липса на апетит, диария, обърканост, повръщане, прекомерна продукция на урина, силна жажда.

 

Хиперкалциемията е причина за отлагане на калциеви образувания в меките тъкани – бъбреци, черен дроб и сърце.

 

Дефицит на витамин D

Дефицитът на витамин D в ранна детска възраст се свързва със заболяването рахит. В България повечето педиатри предписват прием на витамин D като хранителна добавка поне до навършване на 1 година. Това е периодът на интензивен растеж, в който липсата на витамина може да се отрази на нормалното развитие на детето.

 

В късна възраст липсата на витамина се свързва с намалена костна плътност и заболявания като остеопороза и остеомалация. При възрастни след 55- 60 години, особено в зимния сезон, също се препоръчва прием на витамин D като хранителна добавка.