Много жени от началото на климакса започват да пълнеят. Явлението е толкова често срещано, че се приема за закономерно. Менопаузата и климаксът са естествени физиологични процеси, но съвсем не значи, че напълняването в този период е задължително.

Има няколко правила, които жените не бива да забравят: с възрастта потребностите от енергия намаляват. Затова след 35-годишна възраст и особено след 45-годишна възраст жената трябва да внимава за теглото и фигурата си. Всяка трета жена при настъпване на менопаузата наддава на тегло и е засегната от т. нар. метаболитен синдром.

През менопаузата особено вредни са колебанията в теглото, когато жената, ту отслабва, ту напълнява. В случай, че понася хормоналните промени тежко, то бързото отслабване над 1-1,5 кг се отразява отрицателно на самочувствието. Адаптивните възможности на организма в този период намаляват.  

Метаболитният синдром се свърза с редица проблеми – нарушаване на обмяната на веществата, в частност на въглехидратния обмен. В последствие може да се намали чувствителността към инсулина, а след време се развива захарен диабет.

Другият проблем е, че допълнителните килограми се натрупват предимно на  талията и корема, ръцете, краката и бедрата почти не се променят. Излишното количество мастни тъкани води до повишаване на нивото на холестерола и развитие на атеросклероза. Повишава се кръвното налягане.

 

Причината за напълняването е ясна – дължи се на прием на повече от необходимите за организма калории за продължителен период от време.

Една от разпространените грешки, които допускат жените, е да не се поема храна в продължение на почти целия ден и вечер да се изпитва силно прегладняване, в резултат на което се поема много повече от необходимото количество храна за организма.
 

Някои правила по отношение на храненето трябва да се спазват цял живот. Закуската не бива да се пропуска. Трябва да се хапва на обяд и да не се яде по-често от два часа в малки количества. Понякога калориите на консумираната храна между основните хранения надхвърля енергийността на последните. Обикновено се ядат захарни и тестени изделия, ядки, които са високо калорични. Целесъобразно е между основните хранения да се хапват плодове или млечно-кисели произведения.

 


Експериментите върху тялото – да се отслабна за кратък период от време с драстичен режим, трябва да се преустановят. Освен че след диетата ще се възвърнат загубените килограми, здравословното състояние може сериозно да се накърни в краткосрочен и дългосрочен план.


По принцип женският организъм е привилегирован – защитен е от поява на метаболитен синдром благодарение на женските полови хормони, естрогените. Те влияят положително на обмяната на мазнините, въглехидратите и помагат да се контролира теглото.  Естрогените регулират работата на сърдечно-съдовата система, запазват еластичността на стените на кръвоностите съдове.

По време на менопаузата нивото на естрогените спада и съответно този хормонален механизъм отслабва.

Метаболитният синдром по време на менопаузата не се появявава при всички жени. В „рисковата“ група са тези, които са допускали споменатите грешки в храненето. С преустановяването на менструацията, е възможно да настъпят и други промени в хормоналния статус. Но не може да се твърди и обратното, че напълно здрава жена, която е нямала проблем с теглото, няма да напълнее.

Има начин как да не се допуска появата на метаболитния синдром. Ако организмът „излиза от релси“, то трябва да му се помогне да се адаптира към по-ниското отделяне на естрогени от организма. За да се осигури постепенно понижаване на нивата на женските полови хормони от полза ще бъде приемът на таблетки, съдържащи естрогени, с което ще се неутрализира недостигът на хормоните. Тези таблетки съдържат „де факто“ малко естрогени, по-малко, отколкото отделя женския организъм в детеродния период. Ето защо дозата на естрогените не е фиксирана, а може да се увеличи или да се намали в зависимост от ответната реакция при конкретната жена.

В този период е необходимо редовно да се провеждат профилактични прегледи при гинеколог-ендокринолог, който да следи кръвното налягане, нивото на холестерола и кръвната захар.

Лечението на метаболитния синдром налага комплексно решение, приемът само на естрогени няма да помогне. Изисква се корекция на някои навици.


Продължение на материала можете да видите тук.