В края на зимата се проявява сезонната отпадналост. Тя се провокира от недостиг на светлина и ниска двигателна активност поради мрачното време и студа. Също и от непълноценно хранене, при което преобладават въглехидрати и мазнини, а витамините и микроелементите, доставени от пресни плодове и зеленчуци, са крайно ограничени.



Този вид изтощение, известно като пролетна умора, може да настъпи заедно с парене на очите, замъглено зрение, разсеяност, изпотяване на ръцете, чувство за общ дискомфорт. В такива случаи не е разумно да се шофира. Статистиките сочат, че умората е причина за около 30% от тежките катастрофи. На практика усещането за отпадналост е толкова широко разпространено, че рисковете от него се пренебрегват. В края на зимата пък сме склонни да наричаме пролетна умора всяка проява на изтощение. Но всъщност умората е симптом на сериозни заболявания.
 


От няколко години насам учените активно се занимават с изследване на това състояние, наричано в медицинските среди "синдром на хроничната умора". За първи път това понятие се появява през 1983 г., но едва през последните години стана ясно, че всъщност пролетната умора се проявява най-рядко през пролетта. Нейните сезони на изява са есента и късната зима, което обяснява и симптоматиката.
 



Според експерти от Великобритания и САЩ, публикували данните от няколкогодишни свои изследвания в списания като "Нейчър" и "Бритиш медикъл джърнъл", най-често изтощението се дължи на прекарана или започваща инфекция, обикновено грипна.
 


Втората по вероятност причина за развитието на подобни оплаквания е поредица от стресови ситуации, които са изтощили нервната система и са довели до проява на депресивни симптоми.
 


Пролетната умора може да се дължи още на неправилно хранене и на недостига на аскорбинова киселина, отговаряща за здравата имунна система. Тази киселина е с високо  съдържание в цитрусовите плодове и най-вече в грейпфрута и лимоните. Учените отбелязват, че през зимата обикновено поемаме повече месни  и консервирани храни и рядко примаме продукти богати на витамини и минерали, каквито са пресните пладове и зеленчуци. Не по-малко вреден е заседналият начин на живот и липсата на физическа активност. Комбинацията от тези фактори драстично отслабваименната система и защитните сили на организма.
 


Състоянието, в което изпада човек за седмица или две, по всичко прилича на предболестно.Това до голяма степен се дължи на спадналия тонус на съдовете и нарушената хармонична работа на вътрешните органи заради неясните команди, подавани от мозъка. Външните признаци често са излишно тегло, повишена чувствителност към промените във времето, гастритни болки, мигрена, болки в гръбнака и ставите. Тази симптоматика може да бъде достатъчен повод за посещение при лекар.
 


В повечето случаи оплакванията отшумяват след  употреба на витамини, подсилващи медикаменти или хранителни добавки, изписани от личния доктор. Сред най-сполучливите витамини за борба с умората са групата В и особено B6, подобряващ работата на мозъка и B12 за кръвта. Витамин С укрепва имунитета, а бета-каротинът, витамин Е и полифенолите, цинкът и селенът играят ролята на антиокислители, неутрализиращи много вредни вещества - токсини, тютюнев дим, мръсен въздух. За борбата с умората помага и магнезият, който увеличава устойчивостта към стресови ситуации.
 


В по-тежките случаи, когато става дума за поява на трайно раздразнение, депресия или безсъние, което се отразява на работоспособността, е необходимо да се проведе разговор с лекар специалист. В някои случаи може да се наложи комплексно лечение, включващо леки антидепресанти и лекарства за подобряване на обмена на веществата и оросяването на главния мозък.
 


Възможно е лечението да бъде и изцяло базирано на хомеопатични препарати за подобряване на защитата на имунната система на основата на женшен или гинко билоба, успокояващи нервите тревни чайове, акупунктура, хипноза и водолечение.
 


Част от тези мерки могат да се вземат и в домашни условия. Препоръчват се повече разходки на открито, поне един контрастен душ на ден и вана с хвойна, морска сол и отвара от валериан. Самомасажът, упражненията и подходящият хранителен режим, богат на витемини  също дават резултат.
 


При прилагане на техники за масаж експертите обръщат особено внимание на въздействието върху две зони за подобряване на енергийното равновесие на организма - около бъбреците и в подколенната област.  Последната често е наричана "точката за 100 болести", тъй като третирането й се свързва с оказването на влияние върху голяма част от вътрешните органи.
 


Упражненията също дават резултат и не е задължително да става дума за силово натоварване или дълги тренировки в домашни условия, водещи до изпотяване и още по-голямо изтощение.
Специалистите препоръчват в пролетния сезон да се набляга преди всичко на стречинга, както и на медитативните практики.
 


В духа на източното схващане, че всяка умора произтича от липсата на свеж въздух в организма, страдащите от пролетна умора могат да провеждат всекидневна "вентилация" на белите си дробове.
Самото упражнение представлява дълбоко вдишване, задържане на въздуха и издишване, като през цялото време изпълняващият го се опитва да се концентрира върху усещанията си и, ако е необходимо, да насочи вниманието си към най-проблемния участък от тялото.



Храната, приемана в началото на пролетта, е другият важен елемент за преодоляване на изтощението. Ето защо е повече от необходимо в дневното меню да присъстват възможно най-много зеленучци, плодове, ядки, млечни продукти и риба.Енергийните напитки са допълнение към диетата, с което обаче не бива да се злоупотребява. До две чаши газирана напитка със съдържание на таурин, кофеин, L-карнитин и гликоза за стимулиране работата на мускулите и обмена на вещества осигуряват бърз приток на енергия, който помага за справянето с внезапните пристъпи на умора.В останалото време може да се приема чай от мащерка или шипка.
 


Ароматотерапията и слънцетерапията също не са за подценяване. Особено сполучливи аромати (концентрирани в емулсии за вана, масла от екстракти или клечици), оказващи благотворно тонизиращо действие върху организма, са розмаринът, сушените ягоди или плодове, копривата, листа от бреза, ехинацея.
 


Излагането на априлското слънце е друг метод за справяне с проблема. Още повече че според експерти слънчевата светлина активизира изработването на т.нар. "хормон на щастието" - серотонин, стабилизира нервната система, хармонизира обмена на вещества и подобрява работата на сърцето.



Забавянето на темповете на натоварване е един от начините за справяне с безпокойството от постоянната сънливост, а усмивката може да бъде част от комплекса антистресови упражнения.
 

 

Препоръчително е да се включи и допълнителен прием на витамини по време на пролетния сезон.


От какви витамини се нуждае организмът:

 

  • Сърцето - витамините А, С и Е, магнезий, желязо, цинк, калий
  • Белият дроб - витамините А, С и Е
  • Стомахът - витамините А и Е, фолиева киселина
  • Бъбреци и черен дроб - калий, витамините от група В
  • Костите - витамин D, калций, магнезий, флуор
  • Зъбите - витамин D, флуор, фосфор
  • Очите - витамин А, цинк
  • Кожата - витамините А, С, D, E, H, селен
  • Косата - витамин А, желязо, цинк


Предлагаме ви няколко стъпки за справяне с пролетното неразположение:

 

  • Лягайте си по едно и също време всеки ден, но не по-късно от 23 часа. Така ще заспивате по-бързо и ще се будите бодри.
  • Преди сън пийте горещо мляко или чай от мента. Тези безвредни сънотворни са по-ефикасни от повечето медикаменти.
  • Дишайте с пълни гърди, особено сутрин. Посвещавайте поне половин час дневно на безцелна разходка.
  • Всеки ден поемайте поне една "доза" пролетен укрепващ нектар - половин чаша преварена и изстудена вода, в която е изстискан половин лимон и е разбъркана една супена лъжица мед.
  • Преразгледайте седмичната си програма. Отделете поне два пъти в седмицата време за повече сън или почивка с книга в ръка.