Храненето при остеопороза има за цел да забави процесите на загуба на костна маса и да предотврати риска от фрактури. Ето защо е важно да се консумират повече храни, богати на калций, витамин D и антиоксиданти. Белтъчините са основен градивен елемент за костите. Те са от ключово значение за усвояване на калция в червата. Както прекомерните количества, така и недостигът на протеини може да има негативно влияние върху костната маса. Високите нива на белтъчини могат да доведат до деминерализация на костите и зъбите. Приеманите с диетата протеини увеличават киселинността в организма. Тези киселини трябва да бъдат неутрализирани от алкалните минерали, какъвто е калцият в костите. Количеството приемани белтъчини трябва да бъде съобразено според нуждите на организма. Най-ценни източници на протеини от животински произход са месото, рибата, морските дарове и яйцата.

 

Диетата, свързана с повишена киселинност в организма, отслабва костната маса. Това е резултат от изчерпването на минералните депа в костите, зъбите и мускулите, което допринася за неутрализиране на високите нива на киселините. Храненето, което съдържа високи количества плодове, зеленчуци и алкални минерали, какъвто е калция, има водещо значение за превенцията на остеопороза. Здравето на костите се осигурява тогава, когато се поддържат ниски нива на киселинност в тялото. Някои храни допринасят за ефективно намаляване на нивата на киселините:


  • Плодове и зеленчуци;
  • Мляко и ферментирали млечни продукти;
  • Зърнени храни и варива;
  • Овесени ядки, лимец, киноа, ориз и други;
  • Зехтин;
  • Кокосово масло;
  • Авокадо;

Калцият е най-разпространеният минерал в организма. Недостигът води до нарушаване на структурата на костите, при което те придобиват порозен вид и се развива остеопороза. Храните, които осигуряват високи нива на калций са млякото, млечните продукти и зеленолистните зеленчуци.

 

Скорошни проучвания са показали и важността на витамин К за здравето на костите. При недостиг на този витамин се наблюдава понижена костна плътност и повишен риск от фрактури. Витамин К допринася за минерализация на костите. Той се съдържа естествено в зелените зеленчуци. Някои от тях, например спанак, осигуряват необходимите количества витамин К само в една порция.

 

Освен калций, за поддържане на оптимално здраве на костите са необходими и други минерали: магнезий, цинк, мед, манган, бор, фосфор и флуор. Някои храни имат негативно влияние върху костната плътност и увеличават риска от остеопороза. Те водят до деминерализация на костите, тъй като увеличават киселинността в организма. Такива са кафето и алкохола, но също натрия и прекомерната консумация на белтъчини имат негативно влияние върху костното здраве. Високата консумация на натрий води до прекомерно отделяне на калций от костите. Все по-голяма част от храните съдържат високи количества натрий. Такива са:

  • Готови супи;
  • Зеленчукови сокове;
  • Винегрети;
  • Замразени изделия;
  • Кашкавал и колбаси;
  • Консервирани храни;
  • Подправки.

Кофеинът също има негативно влияние върху костното здраве. Прекомерната консумация на кофеин води до повишен риск от фрактура на таза. Въпреки това, скорошни проучвания са показали положителна връзка между консумацията на чай и костната минерална плътност. Това се дължи на съдържанието на полифеноли, фитоестрогени и флуор, които се съдържат естествено в чая. Консумацията на алкохол също увеличава значително риска от фрактури. Установено е, че газираните напитки предизвикват хипокалциемия - ниски нива на калций в кръвта.

 

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/Dietes/Fiche.aspx?doc=osteoporose_diete