Чернодробната стеатоза е свързана с натрупване на определен вид мастни съеднинения - триглицериди в клетките на черния дроб. Обикновено състоянието се характеризира с повишена умора и дискомфорт в дясното подребрие. Понякога чернодробната стеатоза може да влоши здравето на черния дроб и да предизвика развитие на напреднали чернодробни заболявания, например фиброза или цироза. Понякога заболяването може да се дължи на възпалителни процеси, свързани с натрупване на мазнини в черния дроб - тогава се нарича стеатохипатит. Това състояние може да прогресира до фиброза и впоследствие на цироза. За установяване на степента и причината на чернодробното увреждане е необходима чернодробна биопсия.

 

При чернодробна стеатоза - мастен черен дроб е препоръчително да се спазва подходящ хранителен режим още в ранните етапи на заболяването, защото правилното хранене може да възстанови здравето на черния дроб и да намали концентрацията на мазнини и захари в кръвта. Диетата при това състояние включва консумация на нискокалорични храни с нисък гликемичен индекс, както и достатъчен прием на мазнини и антиоксиданти. Нискокалоричните храни с нисък гликемичен индекс помагат и за контрол на апетита, такива са:


  • Пресни плодове и зеленчуци;
  • Обезмаслено мляко;
  • Пълнозърнести храни;
  • Тофу;
  • Бобови растения;
  • Морски дарове.

Ниският гликемичен индекс е важен за намаляване на концентрацията на глюкозата в кръвта, което не предизвиква повишено отделяне на инсулин. Друг важен елемент от храненето при чернодробна стеатоза е набавянето на достатъчно количество Омега-3 мастни киселини и мононенаситени мазнини. Последните се съдържат главно в маслото от авокадо, в зехтина и ядковите масла. Омега-3 имат важно значение за намаляване на възпалението и оксидативния стрес, освен това те намаляват количеството на мазнините, които са складирани в черния дроб. Богати на Омега-3 храни са:

  • Сьомга;
  • Пъстърва;
  • Херинга;
  • Сардини;
  • Риба тон;
  • Ядки;
  • Ленено семе;
  • Семена от чия.

При мастен черен дроб е важно да си набавяме достатъчно количество селен, витамин С и витамин Е, които са важни за здравето на черния дроб, тъй като намаляват оксидативния стрес и възпалението. Ето защо се препоръчва да консумираме поне 5 порции плодове и зеленчуци на ден. Най-богатите източници на плодове и зеленчуци, които са важни и за здравето на черния дроб, са:

  • Червени плодове;
  • Сливи;
  • Аспержи;
  • Броколи;
  • Чушки;
  • Червено зеле;
  • Бобови растения.

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/Dietes/Fiche.aspx?doc=steatose-hepatique-diete

https://www.msdmanuals.com/fr/accueil/troubles-du-foie-et-de-la-vésicule-biliaire/manifestations-cliniques-des-maladies-du-foie/stéatose-hépatique