Бъбреците филтрират кръвта и изхвърлят от тялото отпадъчните продукти от обмяната на веществата. Те също така участват в поддържането на водно-електролитния баланс. Нарушеното бъбречно здраве оказва влияние на общото състояние на организма. Нелекуваните бъбречни заболявания могат да доведат до силно намаляване или напълно спиране на бъбречните функции.

 

Хроничните бъбречни заболявания също са причина за загуба на бъбречна функция. Много често начинът на живот и особено храненето оказват ефект върху функцията на бъбреците. При хората, които са предразположени към бъбречни заболявания е силно препоръчително да се придържат към хранителни режими, които са благоприятни за бъбреците. Ето няколко съвета, които ще запазят здравето на бъбреците.


 

Избягвайте газираните напитки. Те могат да увредят здравето ви по няколко начина. На първо място съдържат огромно количество захар. Ежедневната им употреба води до наднормено тегло, но също уврежда бъбреците и силно затруднява тяхната функция. Заменете содата със смути, вода с лимон или най-добре чиста вода.

 

Бъдете внимателни със солта, която поемате. Големите количества сол са водеща причина за бъбречните заболявания. Пациентите с бъбречни заболявания се подлагат на диета, в която солта е в минимални количества. Ако искате да запазите бъбреците си здрави, трябва да консумирате сол много внимателно и разумни. Това е от изключително значение за бъбречното здраве. Храната на бебета и деца до 1,5 – 2 години трябва да се приготвя без сол или с минимално количество. При тях незрялостта на отделителната система налага много малка консумация на сол.

 

Избягвайте ултраобработените храни. Обработените храни не носят никаква полза за здравето ни. Всеки път, когато предпочитаме обработени храни пред домашно приготвената трапеза, ние излагаме здравето си на риск. Те са източник на трансмазнини и големи количества сол и захар, които силно затрудняват работата на бъбреците.

 

Приемайте възможно повече течности. Приемът на достатъчно течности определя бъбречното здраве. Водата подпомага изхвърлянето на непотребните продукти от организма. Приемът на повече вода означава намален риск от бъбречни заболявания. Всякакви видове пресни сокове, смутита, кокосова вода, мляко и т.н. са полезни за бъбречното здраве. И все пак най-добре е да пием достатъчно количество вода между 1,5 и 2 л дневно.

 

Направете пресните плодове и зеленчуци част от ежедневното си меню. Плодовете и зеленчуците са препоръчвани почти за всичко, тъй като те са здравословна храна, източник на витамини и ценни минерали. Що се отнася до бъбречното здраве, избирайте плодове и зеленчуци с по-ниско съдържание на натрий. Такива са карфиол, боровинки, грозде, чесън, зеле, чушки, лук, репички, ананас.

 

Ананасът е изключително полезен плод за хора, предразположени към бъбречни заболявания. За разлика от другите плодове от този сорт (банани, киви, които трябва да се избягват), ананасът е с ниско съдържание на калий. Той е източник на фибри, витамини от група В, манган и бромелаин. Бромелаинът е ензим, който повлиява възпаленията. Диета, съдържаща ананас е подходяща за поддържане на здрави бъбреци.

 

Консумирайте точното количество протеини. Когато се храните с протеини, тялото ви произвежда отпадъчни продукти. Именно бъбреците са тези, които обработват и елиминират тези ненужни за тялото вещества. Ако се храните с повече протеини от необходимото, бъбреците ще започната да работят повече. По тази причина е добре да се следи какви протеини има в диетата и в какво количество. Това правило се отнася най-вече за хората, предразположени към бъбречни заболявания. Добре е протеините в диетата да са осигурени от висококачествени източници каквито са яйчните белтъци, риба, меса, соя и малки количества млечни продукти.

 

За предпочитане е в диетата да са включени възможно повече пресни плодове и зеленчуци. Освен тях диетата включва пълнозърнести култури, нискомаслени или обезмаслени млечни продукти. Абсолютно задължително е да премахнете храните с високо съдържание на захар и сол. Намалете количеството, използвана сол възможно най-много. Вместо нея използвате други пресни подправки, които ще придадат приятен вкус на храната.

 

Библиография:

The Science of Nutrition Second Edition by Janice L.Thompson,Ph.D.,FACSM University of Bristol University of New Mexico
Melinda M.Manore,Ph.D.,RD,CSSD,FACSM Oregon State University
Linda A.Vaughan,Ph.D.,RD Arizona State University