Нисковъглехидратни, нискокалорични, пречистващи, бързи... какви ли не диети ни обещават бързо постигане на желаното отслабване. Дали обаче това е възможно?
 

 

1. Да започнем от изходното тегло и индекса на телесна маса...


Затова дали даден диетичен режим ще работи или не при нас от значение е какво е изходното ни тегло и какво отслабване целим. Свалянето на много килограми действително е възможно, но тогава, когато са налични десетки над нормата. В този случай една диета би могла да работи бързо, което задължително ще изисква контрол на целия процес от диетолог и лекар. Ако желаете отслабване на 5 кг и сте в нормата по ИТМ, то никоя драстична диета не би могла да даде желания ефект, особено трайно, още повече, без да накърни здравето.
Миналата година Британското диетично дружество алармира обществеността за опасните ефекти на някои от популярните диети, като тази на Дюкан. При тези хранителни модели не е възможно постигане на ефект на отслабване за дълго. Няма и научни доказателства, че те работят по начина, по който се описва от популяризиращите ги.

 

2. "Глупавите диети"

Повечето от тези диети обещават резултати за кратък срок и, може би, действително отслабването в тези граници ще се постигне. Но ефектът им ще спре до тук. Ще бъдем неприятно изненадани, ако очакваме при продължаване на диетата да постигнем правопорпорционална загуба на телесно тегло.

NEWS_MORE_BOX

 

  1. Голяма част от тези диети, особено силно ограничителните, драстично намаляват количеството на калорийния прием. Само че, има една норма, при престъпването на която, организмът започва да работи срещу себе си, тоест да разгражда собствени тъкани, не мастни, а жизненоважни. В дългосрочен план тези диети жестоко накърняват имунитета ни, което може да доведе до отключване на заложено заболяване, склонност към дефицити и развитието на хронични болестни процеси. Знайте калорийният прием за деня не бива да пада под 1500 ккал в зависимост от пола, ръста, възрастта и процентното съотношение на основните тъкани в тялото. Всеки има свой индивидуален минимум, който трябва да осигурява!
  2. Има диети, които изключват консумацията на определен вид храни – месни или млечни продукти, въглехидрати или мазнини. Орязването на менюто с която и да е хранителна група означава дефицит в осигуряването на определени полезни за организма и функционирането на органите му вещества. Има специфични витамини и минерали, които се намират само в дадена група. 
  3. Диети, подобно на тази на Аткинс, почти забраняват консумацията на въглехидрати. Само че въглехидратите са основен източник на енергия. В същото време обаче тези „режими“ натоварват организма с мазнини и белтъчини, от което може да се чувствате само като болни. При нисък прием на въглехидрати се наблюдават още следните лоши странични ефекти като лош дъх, главоболие и запек. Със сигурност те повишават нивото на общия и лошия холестерол и ви поставят в сърдечен риск.
  4. „Детоксикиращите“ или прочистващите диети се създават с идеята за намаляване и изчистване на тялото от токсините, като се избягва консумацията на определени продукти и се концентрира върху други. Учените обаче са скептично настроение. И как иначе, след като нито едно изследване не документира ефекта им да „чисти“ вредните вещества от тялото ни. При тези диетични режими обикновено се отслабва, тъй като и те акцентират върху силно намален калориен прием и ограничен избор на продукти. Обикновено се избягват млечни продукти, тестени изделия. Те са едни вид гладуване...
  5. "Вълшебната" зелева супа, диети според кръвната група и други... Има диети, които наблягат да консумацията само на или предимно на един продукт, сурови храни, трети на хранене според кръвната група...Само че, ако тези режими действаха затлъстяване едва ли щеше да има. Не е възможно един природен продукт да има свойствата на хапче, което не са създали дори група висококвалифицирани изследователи... При тях е възможно да се получи известно редуциране на теглото за определен кратък срок, но същият ефект и то за по-дълго време би могъл да се постигне с една добра култура на хранене.