Помагат ли ни нискокалоричните храни да отслабнем?
Необходимо е да отслабнете няколко килограма. Решавате, да го постигнете чрез режим на хранене, който включва единствено нискокалорични храни. Избягвате не само сладкишите, но и мазните продукти, ядките...
След седмица-две обаче с разочарование откривате, че кантарът не отчита намаляване на теглото. Къде е проблемът?
В действителност, когато се подлагаме на режим, който включва единствено нискокалорични храни, се съсредоточаваме в калкулирането на енергийното съдържание само на отделните продукти. Обикновено тези храни ни държат гладни – необходимо е много по-голямо количество от тях, което да ни засити, а и организмът бързо получава енергия от тях, поради което много скоро след ядене отново стомахът ни е празен. В повечето случаи несъзнателно набавяме необходимото ни количество енергия като увеличаваме количеството погълната храна.
Друг проблем при този хранителен режим е, че нискокалоричните храни са бедни на важни и полезни вещества, които са необходими за правилното функциониране на организма. В резултат на това, особено при един изтощен организъм, могат да настъпят нежелани изменения в метаболизма.
Според специалистите, подобно ограничение е полезно само, когато се замени консумацията на млечни произведения с нискомаслени и се спре консумацията на храни, съдържащи захар и бяло брашно.


Пълнее ли се след отказване на цигарите

Фактите: половината от пушещите при отказ от цигарите запазват телесното си тегло непроменено, четвърт отслабват, другите 25% напълняват.
По принцип се смята, че никотинът потиска апетита и стимулира обмяната на веществата. Ето защо действително след спирането на цигарите се чувстваме с повишен апетит и има вероятност да наддадем на тегло. За да се избегне нежелателното натрупване на допълнителни килограми е желателно успоредно с отказа от цигарите да се започне контрол на приема на калории, т.е. да се следи дали не се консумира повече храна от преди. 


Приемът на хормонални контрацептиви води до напълняване
В годините на създаване на хормоналните таблетки при приемащите ги се наблюдава около 3 килограма наддаване на тегло. При съвременните хормонални контрацептивни средства този ефект е „изчистен“. Таблетките съдържат твърде малко количество и то специфични хормони, които да контролират детеродните функции. Подобно ограничено количество естрогени не би било основание за промяна на метаболизма и натрупване на килограми. Напротив, специалистите дори съветват в случай на подобен ефект жената да потърси лекаря си, за да се открие причината за напълняването.


Фигурата на жените в менопауза се обезформя
Около половината от жените при навлизане в менопауза запазват теглото си. Процентът на тези, които напълняват, обаче е сравнително висок – 44. Само около 4% от жените отслабват след преустановяването на менструалния цикъл.
Действително женското тяло след намаляване на нивата на женските полови хормони е склонно да трупа мазнини. За разлика от фертилната възраст, когато тези мазнини са част от оформянето на женската фигура и се разполагат в гърдите, бедрата и ханша, жената в менопауза започва да трупа мастни тъкани в областта на корема. Именно затова на възраст около 65 години рисковете от сърдечни заболявания и инфаркт при жените се изравняват с тези при мъжете.
Промяната на хормоналния баланс обаче е по-малката причина за напълняването, или отслабването, защото при 4% от жените по-ниското тегло е в следствие на „стопяване“ на „дамските депа“.
В действителност напълняването се дължи на промяната на стила на живот при жената във възрастта по време и след менопауза. Животът на жената вече не е така динамичен, както преди – намалели са ангажиментите по отглеждането на децата, поддържането на семейния уют. Много по-често жената ограничава социалния си живот, спира излизанията, отпуска се, силно намалява двигателната си активност, съсредоточава се в осигуряването, приготвянето на храната и храненето... Напълняването може да е и в следствие на стрес.
При хормонозаместителна терапия процентът на жените, които напълняват е 31, 66% запазват теглото си, 2% отслабват.


Със спорт се отслабва
При силови упражнения, при които се получава натрупване на мускули, отслабването е съмнително. Мускулите тежат повече от мастната тъкан. Така че много възможно е при активни спортни занимания при един слаб човек да се получи леко наддаване на тегло.
При спортуването следва да се гледа не само движението на стрелката на кантара, но и как то се отразява на фигурата. Въпреки качването на 1-2 кг обиколките на талията и ханша намаляват. В случая по-важен е силуетът.
Тъй като все пак двигателната активност е свързана с разход на енергия, се смята, че тя нормализира теглото и намалява обема на мазнините в тялото. И не само това, спортът влияе на инсулиновата резистентност и впоследствие спомага за понижаване на нивата на кръвна захар. Има ползотворен ефект и върху кръвното налягане.
Независимо от интензивността на упражненията и видът им, при една пълна натура спортът ще спомогне отслабването.
При тези, при които става въпрос за отслабване с няколко допълнителни килограма, е необходимо да се изгради подходяща програма, която да акцентира повече на оборотите на движение, отколкото на силовите възможности.
Задължително е изготвянето и на съобразена хранителна, освен фитнес, програма.