По ред причини като боледуване, неправилно хранене, стрес, след зимата, имунитетът ни може да е накърнен. Природата ни дава адекватен начин да се справим с този проблем, за което е нужно да изградим балансиран режим на хранене. В него трябва да е включено постоянно присъствие на достатъчни количества плодове, зеленчуци, морски дарове и пълнозърнести храни.

Включването на определени продукти в режима за укрепване на имунитета като кисело мляко, чесън, риба, гъби и някои конкретни плодове и зеленчуци е задължително, като ползата им е подкрепена и доказана от изследвания. Такива са например трудовете на университетите на Аризона и Флорида в САЩ, в които се намира, че благодарение на тези храни се получава подобряване на някои маркери на имунната система.
 

В какво се състои ползата на тези продукти накратко?

Киселото мляко ни е необходимо заради полезните бифиду и лактобактерии, които съдържа. Те имат функцията да поддържат баланса на чревната микрофлора и са ни необходими, за потискане растежа на условно-патогенни и вредни микроорганизми в стомашно-чревния тракт.

Препоръките на старите хора срещу и при боледуване да се хапва чесън са напълно основателни и въпреки естетическия проблем, който водят си заслужава консумацията му в подходящо време. При изследвания се доказва, че чесънът помага за овладяването на вирусни и бактериални инфекции. Той действа дори и срещу упоритите гъбички!

Морските деликатеси са ценни с богатото си съдържание на магнезий, калций и витамин С, важни елементи, които са необходими на имунната система в борбата срещу чуждите агенти и ракови клетки. Мазните видове риба пък са ценни заради омега-3 мастните киселини, които имат противовъзпалителен ефект. Това ги прави задължителна храна в менюто на хора със заболявания като артрит, сърдечносъдови и дори ракови. Имайки предвид че в организма ни постоянно възникват условия на възпаление, то осигуряването на вещества, които да поддържат функцията му да се справя с тях, може само да укрепи здравето задълго.


NEWS_MORE_BOX



Някои видове гъби са особено ценни за възстановяване на накърнен имунитет, заради една особено специфична съставка, която съдържат – бета-глюканите. Такива гъби са азиатските шитаке. Редица научни изследвания показват, че те, и в частност бета-глюканите, допринасят за увеличаване на белите кръвни клетки, които и се борят срещу различни причинители на инфекции. Тези въглехидрати могат да се намерят още в овесените ядки, маята, просото и други видове гъби. Вече се изписват като лекарство или хранителна добавка за профилактика или терапия на сърдечносъдови заболявания, диабет, рак, ХИВ и др., с цел подобряване на функциите на имунната система.

С лечебна цел е удачно да се използват особено плодове като портокали, горски плодове и мангостин. Последният плод – мангостинът може да се възприема буквално като плод за изцеление. Той е използван като такъв от Югоизточна Азия. Съдържа особено силни фитонутриенти – цели 43 отличаващи се антиоксиданта, ксантони.

Цитрусовите плодове са отличен източник на натурално витамин С, което помага при възстановяването на организма особено при простудни заболявания и грип. Колкото до горски плодове, като обобщено наименование на всички дребни плодове, са ценни заради полифенолите, които имат свойството да намаляват нивата на стреса в организма.

От зеленчуците най-полезни са: морковите заради бета-каротина, който помага на имунната система в производството на клетки; броколите заради богатото съдържание на витамин А и С, както и на минерали като калций, магнезий и селен – всичките необходими на имунитета. Зеленчуците са полезни и заради фибрите, които съдържат и поддържат перисталтиката ни.