Какви храни са подходящи за намаляване на риска от сърдечносъдови заболявания?

Сърдечносъдовите заболявания са водеща причина за заболеваемост и смъртност в световен мащаб. Рискът от развитието на заболяване на сърцето може да бъде намален чрез спазването на здравословна диета.


Хранителните навици може да бъдат трудни за промяна, но дори малките подобрения в хранителния режим могат да имат голяма полза за качеството на живот. Здравословната диета за сърцето включва голямо разнообразие от полезни храни:


  • Плодове;
  • Зеленчуци;
  • Пълнозърнести храни;
  • Представители на семейство бобови;
  • Нискомаслени млечни продукти;
  • Птиче месо;
  • Риба;
  • Ядки

Също така е препоръчително да се ограничи консумацията на червено месо и сладки храни и напитки. Консумацията на риба, в която има съдържание на омега-3 мастни киселини, помага да се намали рискът от сърдечни заболявания. Също така е важно ястията да бъдат приготвяни с по-малко използване сол или без никаква сол.


Какви ефекти върху сърцето има приемът на алкохол?

Препоръчително е алкохол да се консумира умерено. За мъжете това означава не повече от две питиета на ден. Умереният прием за жени означава консумирането на не повече от едно питие на ден.


Специалистите са установили връзка между тежката консумация на алкохол и рисковете за здравето, включително алкохолизъм, затлъстяване и рак на гърдата.

 

Някои проучвания съобщават за намаляване на сърдечносъдовите заболявания при умерена консумация на алкохол. Въпреки това е необходимо да бъдат предприети по-конвенционални мерки за намаляване на рискът от сърдечносъдови заболявания, като - контролиране на теглото, редовно упражняване и понижаване на холестерола и кръвното налягане.


Консумацията на алкохол може да доведе до по-висок прием на калории. Прекомерната консумация на алкохол може да доведе до внезапна сърдечна смърт. Специалист може да помогне в оценката на рисковете, свързани с пиенето на алкохол.


Какви са ефектите на калция върху сърцето?

Също така връзката между калция и сърдечносъдовите заболявания не е напълно изяснена, защото няма достатъчно информация, за да се определи дали приемът на калций влияе върху риска от заболявания на сърдечносъдовата система. Консумацията на обезмаслени и нискомаслени млечни продукти и плодове и зеленчуци, помага за значително понижаване на кръвното налягане.


Какви са ефектите на захарта върху сърцето?

Изследванията отбелязват, че покачването на затлъстяването и сърдечносъдовите заболявания е свързано високия прием на захар, която се съдържа в западните диети. Затова трябва да бъдат следвани определени насоки за намаляване на сърдечносъдовия риск, както и поддържане на здравословно тегло.


Жените не бива да консумират повече от 100 калории на ден от добавени захари (подсладители). Мъжете не трябва да консумират повече от 150 калории на ден от добавени захари. Това възлиза на максимум 6 чаени лъжички или 24 грама добавена захар за жените и около 9 чаени лъжички или 36 грама добавена захар за мъже. Основните източници на тези свободни захари включват:

  • Безалкохолни напитки;
  • Бонбони;
  • Торти;
  • Бисквитки;
  • Вафли;
  • Сладкиши
  • Сокове;
  • Сладолед;

Какви са ефектите на кофеина върху сърцето?

Кофеинът действа като стимулант върху централната нервна система, сърцето, стомаха и отделянето на урината. Той се съдържа в много храни и напитки, които включват:

  • Кафе;
  • Чай;
  • Безалкохолни напитки;
  • Шоколад

Все още не е установено дали високият прием на кофеин увеличава риска от коронарна болест на сърцето. Въпреки това проучванията показват възможни рискове за развитието на сърдечносъдови заболявания. Също така повишената консумация на нефилтрирано кафе е свързана с лекото повишаване на нивата на холестерола.


Библиография:
Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Heart disease facts
Johnson RK, et al. Dietary sugars intake and cardiovascular health: A scientific statement from the American Heart Association
Skerrett PJ. Could too much calcium cause heart disease?
Traversy G, et al. (2015). Alcohol consumption and obesity
Healthline. Diet and Heart Health Basics