Един от най-добрите начини за справяне със синдрома на поликистозните яйчници е да бъде създаден списък с подходяща и неподходяща за състоянието храна и придържането към него.


Почти всяка храна, която може да влоши състоянието, има по-здравословен, полезен аналог.

 


Например, закуската с тост и маргарин може да бъде заменена с пълнозърнест хляб с високо съдържание на фибри и зехтин или авокадо. Ако симптомите на синдрома на поликистозните яйчници продължават, е необходима консултация с лекар.


Кои храни трябва да бъдат ограничени или избягвани при синдрома на поликистозните яйчници?

Храни, които трябва да се избягват:

  • Храни с високо съдържание на рафинирани въглехидрати, като бял хляб;
  • Сладки закуски и напитки;
  • Възпалителни храни, като преработено и червено месо

Рафинираните въглехидрати причиняват възпаление, изострят инсулиновата резистентност, затова трябва да бъдат избягвани или ограничавани значително. Те включват силно преработени храни, като:

  • Бял хляб;
  • Мъфини, сладкиши, сладки десерти;
  • Всичко направено от бяло брашно

Продуктите, произведени от твърдо пшеничено брашно, имат високо съдържание на въглехидрати и ниско съдържание на фибри и трябва да бъдат премахнати от диетата на пациента. Тестените изделия, приготвени от брашно от боб или леща вместо пшенично брашно, са добра алтернатива при състоянието.


Захарта е въглехидрат и трябва да бъде избягвана, когато е възможно. Необходимо е етикетите на храните да бъдат четени, не бива да се забравя за различните наименования на захарта, които включват:

  • Захароза;
  • Царевичен сироп с високо съдържание на фруктоза;
  • Декстроза

Захарта също може да се спотайва в напитки, като сода и сок. Добра стъпка е да бъдат намалени или премахнати от диетата и храни, причиняващи възпаление, като пържени картофи, маргарин и червени или преработени меса.


Какви други промени в начина на живот трябва да бъдат предприети при синдрома на поликистозните яйчници?

Синдромът на поликистозните яйчници, подобно на много разстройства, се повлиява положително от здравословния начин на живот. Това включва повече движение и ежедневни физически упражнения, които могат да помогнат за намаляване на инсулиновата резистентност, особено когато са съчетани с ограничен прием на нездравословни въглехидрати. Много експерти са съгласни, че поне 150 минути седмично упражнения са достатъчни, за положителното повлияване на състоянието.


Ежедневната физическа активност, ниският прием на захар и спазването на противовъзпалителна диета също могат да доведат и до загуба на тегло. Жените, страдащи от синдрома, при вземане на мерки, могат да имат подобрена овулация със загуба на тегло. Затова одобрените от лекар упражнения може да бъдат особено важни за жените, които имат затлъстяване и искат да забременеят.


Симптомите, свързани с синдрома на поликистозните яйчници, могат да причинят стрес. Техниките за намаляване на стреса (като медитация) могат да помогнат за успокояване на ума. Разговорите с терапевт или друг медицински специалист също могат да бъдат полезни.


Библиография:
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Farschi H, et al. Diet and nutrition in polycystic ovary syndrome (PCOS): Pointers for nutritional management
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Mobeen H, et al. Polycystic ovary syndrome may be an immune disorder
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Gambineri A, et al. Obesity and the polycystic ovary syndrome
Healthline. Can My Diet Relieve Symptoms of Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)?