Ревматоидният артрит е състояние, което се характеризира с подути и болезнени стави и може да засегне хора от всякаква възраст. Той се различава от артрозата, която представлява естествено износване на ставите с напредавнето на възрастта. Ревматоидният артрит възниква, когато собствената имунна система на организма атакува ставите. Основната причина за състоянието е неизвестна, но резултатът е болезнено подуване, скованост и възпаление в ставите.


Няма основно лечение за ревматоиден артрит. Традиционното лечение на болестта включва прием на лекарства, които могат да имат отрицателни нежелани реакции. Тези лекарства включват:

  • Болкоуспокояващи;
  • Противовъзпалителни лекарства;
  • Лекарства, които потискат имунната система

Много хора с ревматоиден артрит се обръщат към алтернативно лечение, включително промени в диетата. Храните, които намаляват възпалението в цялото тяло, могат да намалят болката и подуването на ставите.



Някои противовъзпалителни храни имат високо съдържание на омега-3 мастни киселини. Полезно е добавянето на тлъста риба към хранителния режим, като например:

  • Скумрия;
  • Херинга;
  • Сьомга;
  • Риба тон

Може да се приемат и хранителни добавки, съдържащи рибено масло. Също така е полезна консумацията на ядки като орехи и бадеми. Полезно е и добавянето на смлени ленени семена към зърнените храни, киселото мляко или печените продукти. Семената от чиа също са с високо съдържание на омега-3.


Антиоксидантите са съединения, които могат да унищожат вредните свободни радикали в тялото и също могат да намалят възпалението. Диета, богата на антиоксиданти, може да намали болката и възпалението в ставите при хора, засегнати от ревматоиден артрит. Някои важни антиоксиданти при хранителния режим са:

  • Витамин А;
  • Витамин С;
  • Витамин Е;
  • Селен

Те могат да бъдат набавени чрез:

  • Консумацията на пресни плодове и зеленчуци;
  • Консумацията на ядки;
  • Пиене на зелен чай

Храните с високо съдържание на фибри могат да намалят количеството на С-реактивен протеин (CRP) в кръвта . Този маркер показва нивото на възпаление в тялото. Приемът на повече фибри става при консумация на храни като:

  • Пресни плодове и зеленчуци;
  • Пълнозърнести храни;
  • Боб;
  • Ядки

Ягодите могат да намалят нивото на С-реактивен протеин в тялото, като същевременно добавят фибри към диетата. Те може да бъдат консумирани пресни или замразени.


Флавоноидите са съединения, които се произвеждат от растенията. Те могат да бъдат набавени при консумацията на плодове и зеленчуци. Флавоноидите могат да намалят възпалението в тялото и да помогнат за намаляването на болката и подуването при ревматоиден артрит. Храните с високо съдържание на флавоноиди включват:

  • Горски плодове;
  • Зелен чай;
  • Грозде;
  • Броколи;
  • Соя

Шоколадът също има високо съдържание на флавоноиди, но е препоръчително придържането към тъмния шоколад, тъй като той съдържа висок процент какао, но е с ниско съдържание на захар.

 

Някои подправки намаляват възпалението в тялото. Куркумата, често срещана в индийската храна, съдържа съединение, наречено куркумин, което има противовъзпалителни свойства, джинджифилът също има подобен ефект.


Капсаицинът, съединение, което се съдържа в лютите чушки, също помага за намаляване на възпалението в тялото, като също е и ефективно средство за облекчаване на болката.


Някои диети са естествено богати на противовъзпалителни храни. Средиземноморската диета е отличен пример за това. Храните, които тя включва са:

  • Пресни плодове и зеленчуци;
  • Пълнозърнести храни;
  • Зехтин

Средиземноморската диета се състои от много риба за набавяне на протеини, но малко червено месо.

 

Палео диетата представлява начин на хранене, който следва хранителния режим на нашите предци, тя включва консумация на:

  • Месо
  • Зеленчуци;
  • Плодове;

При палео диета се избягват:

  • Култивираните зърнени култури;
  • Захарите;
  • Млечни продукти;
  • Преработени храни

Подобно на други модерни диети и тази е с високо съдържание на протеини и ниско съдържание на въглехидрати.


Палео диетата насърчава консумацията на някои храни, които намаляват възпалението, като плодове и зеленчуци. Но включва и много червено месо, което може да има обратен ефект, затова е важна консултацията със специалист при вземането на избор за хранителен режим.


Освен консумацията на храни, които намаляват възпалението, трябва също и да се избягват храните, които причиняват или отключват възпаление като - бяло брашно и бяла захар, наситени и транс-мазнини като тези, които се съдържат в пържените храни. Червеното месо и млечните продукти също трябва да се избягват, доколкото е възможно.


Консумацията на умерено количество алкохол може да намали възпалението. Доказано е, че алкохолът намалява нивата на С-реактивен протеин (CRP) в кръвта, но твърде голямата консумация може да има обратен ефект.


Библиография:
Kennedy, K. (n.d.). Nutrition guidelines for people with rheumatoid arthritis
Maroon, J. C., Bost, J. W., and Maroon, A. Natural anti-inflammatory agents for pain relief
Healthline. Anti-Inflammatory Diet for Rheumatoid Arthritis