Предсърдното мъждене е най-честата трайна сърдечна аритмия и възниква, когато има нарушение в нормалното ритмично изпомпване на кръв от сърдечния мускул. Сърцето се състои от четири кухини – две предсърдия и две камери. Съкращаването на тяхната мускулатура става под стимулацията на електричен импулс.


При предсърдно мъждене настъпва хаотична електрична стимулация на предсърдията, която се проявява в некоординирано съкращение на отделните мускулни влакна, водещо до невъзможност за качествено съкращение на цялото предсърдие, а само трептене и то с много висока честота от порядъка на над 500 съкращения в минута.


Предсърдно мъждене може да увеличи риска от инсулт и сърдечна недостатъчност, като и двете могат да бъдат фатални, ако не бъдат лекувани бързо и ефективно.



В допълнение към лечението, има някои промени в начина на живот, като диетата, които могат да помогнат за управлението на предсърдното мъждене. Някои храни могат да повлияят негативно на здравето на сърцето и е доказано, че увеличават риска както от предсърдно мъждене, така и други сърдечни заболявания.


Диетата с високо съдържание на преработени храни, както и продукти с високо съдържание на добавена захар, като газирани напитки и захарни печива, са свързани с повишен риск от сърдечни заболявания. Те могат да доведат и до други отрицателни последствия за здравето като наддаване на тегло, диабет, спад на когнитивните умения и някои видове рак.


Алкохол

Консумацията на твърде много алкохол може да увеличи риска от развитието на предсърдно мъждене. Алкохолът може също да предизвика епизоди на предсърдно мъждене при хора, които вече имат състоянието, особено при наличие и на сърдечносъдово заболяване или диабет.

 

Консумацията на алкохол може да допринесе за хипертония, затлъстяване и нарушения на дишането по време на сън - всички рискови фактори за предсърдно мъждене. Проучванията показват, че дори умерената консумация на алкохол може да бъде рисков фактор за предсърдно мъждене.


По-новите данни показват, че хората, които спазват препоръчителните ограничения - две напитки на ден за мъже и една напитка на ден за жени - не са изложени на повишен риск от предсърдно мъждене.


Кофеин

Въпреки че първоначално пиенето на кафе може да повиши кръвното налягане, дългосрочните проучвания са установили, че редовната консумация на кафе не е свързана с по-висок сърдечно-съдов риск. Консумирането на до 300 милиграма (mg) кофеин - или 3 чаши кафе - на ден е като цяло безопасно.


Консумацията на енергийни напитки обаче представлява риск. Това е така, защото енергийните напитки съдържат кофеин в по-високи концентрации от кафето и чая. Те също съдържат захар и други вещества, които могат да повлияят на сърцето. Многобройните наблюдения и доклади обвързват консумацията на енергийни напитки със сериозни сърдечно-съдови състояния, включително аритмии и внезапна сърдечна смърт.


Мазнини

Затлъстяването и високото кръвно налягане могат да повишат риска от предсърдно мъждене, затова здравословното хранене и балансираната диета са от голямо значение. Някои изследвания показват, че консумацията на храни с високо съдържание на наситени мазнини и трансмазнини могат да бъдат свързани с повишен риск от предсърдно мъждене и други сърдечно-съдови състояния. Храни като масло, сирене и червено месо имат големи количества наситени мазнини.


Проучванията установяват, че диетите с високо съдържание на наситени мазнини и ниско съдържание на мононенаситени мастни киселини са свързани с по-голям риск от персистиращо или хронично предсърдно мъждене. Мононенаситените мастни киселини се намират в растителните храни, като – ядки, авокадо, зехтин.


Сол

Проучванията показват, че приемът на натрий чрез солта може да увеличи шансовете за развитие на предсърдно мъждене, защото солта може да повиши кръвното налягане. Хипертонията или високото кръвно налягане могат почти да удвоят шансовете за развитие на предсърдно мъждене.


При много преработени и замразени храни се използва много сол като консервант. Важно е прочитането на етикетите на храните и придържането към пресни храни и храни с ниско съдържание на добавена сол. Пресните билки и подправки могат да поддържат храната ароматна без добавяне на сол. Препоръчва се да се консумират по-малко от 2300 mg натрий (около една чаена лъжичка сол) на ден като част от здравословната диета.


Захар

Изследванията показват, че хората със захарен диабет имат 40% по-голяма вероятност да развият предсърдно мъждене в сравнение с хора без диабет. Специалистите още не са наясно какво причинява връзката между диабета и предсърдното мъждене, но високите нива на глюкоза (кръвна захар) в кръвта, което е симптом на диабета, може да са фактор.


Храни с високо съдържание на захар могат да повишат нивата на глюкозата в кръвта. Консумацията на много сладки храни постоянно може да доведе до развитие на инсулинова резистентност. Необходими са повече изследвания, за да се определи как нивата на кръвната захар могат да повлияят на предсърдното мъждене.


Библиография:
Riksen NP, Rongen GA, Smits P. Acute and long-term cardiovascular effects of coffee: implications for coronary heart disease.
Science Direct. Alcohol Consumption and Risk of Atrial Fibrillation: A Prospective Study and Dose-Response Meta-Analysis.
Healthline. Foods to Avoid with Atrial Fibrillation.