Какво представлява диетата при надбъбречна умора?


Диетата при надбъбречна умора (адренална умора) представлява хранителен режим за овладяване на стреса върху надбъбречните жлези. Надбъбречните жлези са разположени върху горната предна част на всеки от двата бъбрека. Те произвеждат няколко важни хормона, регулиращи стреса и метаболизма.


Синдром на изтощените надбъбречни жлези възниква, когато надбъбречните жлези не могат да функционират правилно. Диетата при надбъбречната умора насърчава:


  • Правилното функциониране на надбъбречните жлези;
  • Поддържането на здравословно кръвно налягане;
  • Увеличаване на здравословните хранителни вещества в организма;
  • Овладяване на нива на стрес

Тази диета е подобна на повечето балансирани диети, които се препоръчват и обикновено включва:

  1. Храни, които са богати на протеини;
  2. Зеленчуци;
  3. Пълнозърнести храни

Целта на хранителния режим е увеличаването на енергийните нива по естествен начин, за да не се изгарят складираните хранителни вещества.


Диетата при надбъбречна умора все още е обект на изследвания. Отчасти това е така, защото специалистите все още изследват надбъбречната умора, но е доказано, че храненето с по-здравословна диета и възприемането на по-здравословен начин на живот може да накара пациентът да се чувства по-добре физически и психически.


Какво представлява надбъбречната умора?


Надбъбречната умора възниква в резултат на хроничен стрес и надбъбречна недостатъчност, свързани с дефицит на един или повече хормони, произвеждани от надбъбречни жлези.
Надбъбречни жлези са отговорни за производството на кортизол. Кортизолът е хормон, който помага за регулирането на кръвното налягане.


При изпитване на хроничен стрес или тревожност, надбъбречните жлези може да не произвеждат достатъчно кортизол. Това състояние се нарича надбъбречна недостатъчност.
Симптомите на надбъбречната умора включват:

  • Нервност;
  • Хронична умора;
  • Храносмилателни проблеми;
  • Болки в тялото;
  • Замаяност;
  • Ниско кръвно налягане;
  • Отслабване;
  • Косопад

Надбъбречната умора е свързана и с надбъбречната недостатъчност. Симптомите на надбъбречната недостатъчност включват:

  • Хронична умора;
  • Загуба на апетит;
  • Стомашни болки;
  • Мускулна слабост;
  • Необяснима загуба на тегло

При по-тежки случаи на надбъбречна недостатъчност пациентът може да изпита:

  • Депресия;
  • Гадене;
  • Повръщане;
  • Диария;
  • Ниско кръвно налягане;
  • Хиперпигментация (при което определени участъци от кожата потъмняват, образуват се петна)

Кои храни трябва да се избягват при надбъбречна умора?


В диетата при надбъбречната умора, лекарите препоръчват ограничаването на храни и напитки с високо съдържание на рафинирана и преработена захар и нездравословни мазнини, като същевременно е важно управляването на нивата на кръвната захар.
Някои храни, които трябва да се избягват, включват:

  • Бяла захар;
  • Бяло брашно;
  • Алкохол;
  • Кофеин;
  • Газирани напитки;
  • Пържена храна;
  • Преработените храни;
  • Бързо хранене;
  • Изкуствени подсладители

Времето на хранене също е важно за регулирането на кръвната захар и поддържане на надбъбречните жлези. Пропускането на закуска и обяд принуждава тялото да изгаря складираните хранителни вещества и намалява нивата на енергия. При редовно, здравословно и балансирано хранене, може да се поддържат нивата на енергия и кортизол през целия ден.


Кои храни трябва да се консумират при надбъбречна умора?


Важно е увеличаването на приема на зеленчуци, за получаването на необходимото количество витамини и минерали. Също така, е добре в диетата да бъдат включени храни с високо съдържание на витамин С, витамини от група В (особено B5 и B6) и магнезий, за поддържането на здрави надбъбречни жлези.


Някои храни, които трябва да се консумират при диета при надбъбречна умора, включват:

  • Риба;
  • Яйца;
  • Месо;
  • Бобови растения;
  • Ядки;
  • Листни зеленчуци и други зеленчуци;
  • Пълнозърнести храни;
  • Плодове с ниско съдържание на захар;
  • Морска сол в умереност;
  • Здравословни мазнини като зехтин, кокосово масло и масло от гроздови семена

Също така е важно пациентът да остане хидратиран. Дехидратацията може да повлияе на нивата на стрес и да принуди надбъбречните жлези да произвеждат кортизол.


Библиография:
Hansen F. (2018). The adrenal fatigue diet plan.
Nippoldt TB. (2017). Is there such a thing as adrenal fatigue?
Pick M. (2017). Eating to support your adrenal glands.