Почти всеки човек изпитва главоболие периодично, но за хората с мигрена болката може да бъде много по-сериозна. Около 1 милиард души изпитват пристъпи на мигрена, което го прави третото най-често срещано заболяване и най-често срещаното неврологично състояние в света.


Последните проучвания и изследвания показват, че храната и диетата играят роля в развитието на мигрената. Промяната в диетата може да помогне за предотвратяване на мигренозните пристъпи или намаляване на тяхната честота.


Какво  представлява мигренозният пристъп?



Епизодите на мигрена се различават от редовното главоболие. Те продължават по-дълго, по-болезнени са и имат повече негативни ефекти, като:

  • Гадене или повръщане;
  • Проблеми със зрението;
  • Чувствителност към светлини, миризми и звуци;
  • Изтръпване в ръцете и краката

Болката от мигрена може да бъде от едната страна на главата или и от двете. Някои хора изпитват мигренозна аура – съвкупност от визуални, сетивни и моторни прояви, които предшестват главоболието. Мигренозната аура може да се проявява чрез:

  • Виждане на светещи точки или искри;
  • Изтръпване в тялото;
  • Затруднено говорене или трудно намиране на правилните думи (преходна афазия)

Кои хора са по-често засегнати от мигрена?

Хора от всяка възраст страдат от мигрена. Около 90 процента от пациентите, които имат пристъпи на мигрена, имат фамилна анамнеза за състоянието (наблюдава се в семейството). Мигрената се случва най-често на възраст между 18 и 44 години.


Какво може да предизвика мигренозен пристъп?

Някои фактори могат да предизвикат мигренозни атаки, въпреки че не всеки човек реагира по същия начин на тригерите (факторите, които отключват състоянието). Потенциалните задействащи фактори включват:

  • Стрес и безпокойство;
  • Хормонални промени;
  • Някои лекарства или прекомерна употреба на лекарства, като контрацептиви, стероиди и болкоуспокояващи;
  • Лошо качество на съня или нарушение на съня (безсъние, сънна апнея);
  • Промени във времето

Какви храни могат да предизвикат мигрена?

Храните и веществата в тях могат да предизвикат мигренозни пристъпи. Понастоящем няма конкретен списък с храни или напитки, които причиняват или не причиняват пристъп на мигрена. Много хора обаче анекдотично твърдят, че някои продукти, които консумират, предизвикват мигрена. Те включват:

  • Шоколад, вероятно поради химичното вещество бета-фенилаланин;
  • Богати на нитрати храни, като сушени меса;
  • Мононатриев глутамат, добавка, често срещана в преработените храни;
  • Изкуствени подсладители, особено аспартам;
  • Тирамин, химикал, намиращ се във ферментирали храни, отлежали сирена и някои видове прясно изпечен хляб;
  • Алкохолни напитки като вино и бира

Някои проучвания сочат, че в някои случаи е възможно самите храни да не са основната причина за мигрена. Вместо това гладът може да е истинският отключващ фактор за състоянието. Гладът и ниските нива на кръвна захар е възможно да доведат до мигренозен пристъп. Необходими са повече изследвания, за да бъде установено дали истинският виновник за мигрената е гладът, храната или комбинацията от тях.

 

Друг възможен причинител на мигрена може да бъде температурата на храната. Консумацията на храни или напитки, които са твърде горещи или твърде студени, може да предизвика пристъп на мигрена.


Някои хора смятат, че кофеинът е отключващ фактор за мигрената. Според Американската фондация за мигрена обаче кофеинът всъщност може да помогне при състоянието, поне в ограничени количества. Кофеинът е активна съставка в няколко лекарства срещу главоболие. Други проучвания също показват, че кофеинът може да доведе до облекчение при остри пристъпи. Въпреки това, ежедневният прием на големи количества кофеин може да заглуши полезните му ефекти.


Библиография:
National Center for Biotechnology Information (NCBI). Association of diet and headache
American Migraine Foundation. Diet and Headache Control
World Health Organization (WHO). Headache disorders