Какво представлява метаболитният синдром?

Метаболитният синдром представлява комбинация от няколко взаимосвързани нарушения на обмяната на веществата, които повишават риска от заболявания, като диабет тип 2 и сърдечносъдови заболявания (като инсулт). Метаболитен синдром е възможна диагноза, когато човек изпитва три или повече от следните състояния:

  • Централно затлъстяване;
  • Кръвно налягане над 130/85 mm Hg;
  • Ниво на триглицеридите в кръвта над 150 mg /dL;
  • Нива на липопротеини с висока плътност (HDL) или „добрият“ холестерол в кръвта - под 50 mg/dL за жените и 40 mg/dL за мъжете;
  • Нива на кръвната захар на гладно над 100 mg/dL

Метаболитният синдром е разпространен до голяма степен вследствие на заседналият начин на живот, но добрата новина е, че е възможно да бъде намален рискът от неговото възникване и дори състоянието да претърпи обратно развитие чрез воденето на здравословен начин на живот. Промените в диетата могат да помогнат при метаболитен синдром за:


  • Свалянето на килограми;
  • Контрола на кръвното налягане;
  • Балансирането на нивата на холестерола;
  • Поддържането на нивата на кръвната захар в нормални граници

Специалистите препоръчват упражненията и промените в диетата като основен метод на действие при метаболитен синдром.


Кои храни влошават метаболитния синдром?

Храни, съдържащи големи количества захар


Такива са храните, съдържащи рафинирани въглехидрати. Диетата с ниско съдържание на въглехидрати може да помогне за отслабването и за подобряване контрола на кръвната захар. Избягването на такива храни може също да помогне за предотвратяване на развитието на диабет тип 2 и сърдечни заболявания.


Захарта често се крие зад различни наименования върху етикетите на храни и напитки, въпреки това съставките, които завършват на –оза могат подскажат за нейното съдържание в продуктите. Например, трапезната захар може да бъде записана с химичното си наименование захароза. Други захари са:

  • Глюкоза;
  • Декстроза;
  • Фруктоза;
  • Малтоза

Препоръчителна е ограничената консумация на следните рафинирани и преработени въглехидрати в диетата:

  • Царевичен сироп;
  • Сладкиши (бонбони, шоколадови блокчета);
  • Бял хляб;
  • Бял ориз;
  • Бяло брашно
  • Тестени изделия (торти, понички, сладкиши);
  • Картофен чипс;
  • Бисквити;
  • Плодови сокове;
  • Газирани напитки

Изкуствени подсладители


Според някои проучвания е установено, че консумацията на големи количества диетични напитки и изкуствено подсладена храна може да повиши нивата на кръвната захар и може да увеличи риска от диабет. Полезно е избягването на такива подсладители като:

  • Аспартам;
  • Сукралоза;
  • Захарин

Трансмазнини


Трансмазнините са често срещани в частично хидрогенирани масла. Повечето се добавят към преработените храни, за да им осигурят по-дълъг срок на годност. Трансмазнините могат да повишат нивата на лошия (LDL) холестерол и да увеличат риска от сърдечни заболявания и инсулт. Трансмазнините също са свързани с възникването на диабет тип 2. Те могат да бъдат ограничени, като бъдат избягвани храни като:

  • Пържени храни;
  • Маргарин;
  • Пуканки с масло за микровълнова фурна;
  • Бисквити;
  • Картофен чипс;
  • Замразена пица;
  • Замразени пържени картофи;
  • Сладкиши;
  • Смеси за торти и глазура

Натрий


Известно е, че консумирането на твърде много натрий може да повиши кръвното налягане. Затова намаляването на натрия в съдържанието на храната може да помогне за понижаване на кръвното налягане.


Готварска сол съдържа натрий, но храни, които нямат солен вкус, също могат да го съдържат в големи количества. Нуждата на човек се състои в по-малко от 1/4 чаена лъжичка сол на ден. Препоръчително е ограничаването на добавената готварска сол и храни, които съдържат големи количества натрий чрез избягването на:

  • Трапезна сол, морска сол, хималайска сол;
  • Чипс;
  • Осолени ядки;
  • Пушено или сушено месо и риба;
  • Осолено масло и маргарин;
  • Замразени храни;
  • Консервирани зеленчуци;
  • Готови сосове и салса;
  • Маринати;
  • Соев сос;
  • Сирене;
  • Спагети за бързо приготвяне;
  • Кетчуп и горчица


Библиография:
Brownell KD, et al. The trans-fat ban — food regulation and long-term health
Hess EL, et al. Associations between nonnutritive sweetener intake and metabolic syndrome in adults
Kaur J. A comprehensive review on metabolic syndrome
Healthline. Metabolic Syndrome Diet