Рисковите фактори за развитието на метаболитен синдром са свързани с наднормено тегло. Двата най-важни рискови фактора са:

  • Централно затлъстяване - натрупване на излишни мазнини около средната и горната част на тялото;
  • Инсулинова резистентност - патологично състояние на отслабена реакция на клетките на тялото към действието на инсулина, което затруднява организма да използва кръвна захар

Има и други фактори, които могат да увеличат риска от метаболитен синдром. Те включват:

  • Възраст;
  • Фамилна анамнеза за метаболитен синдром (когато заболяването се среща в семейството на пациента);
  • Недостатъчна физическа активност;
  • Жени, които са диагностицирани със синдром на поликистозните яйчници

 


Кои храни могат да подобрят метаболитния синдром?

Храни, богати на фибри


Добавянето на повече фибри към диетата на пациента може да помогне за намаляване на риска от сърдечносъдови заболявания като инсулт. Фибрите намаляват нивата на липопротеините с ниска плътност (LDL). LDL е известен като „лош холестерол“. Фибрите също могат да помогнат за балансиране на нивата на кръвната захар. Препоръчително е жените да консумират най-малко 25 грама фибри на ден, а мъжете - поне 38 грама фибри на ден. Храни, съдържащи фибри включват:

  • Пресни и замразени плодове;
  • Сушени плодове;
  • Пресни и замразени зеленчуци;
  • Овес;
  • Ечемик;
  • Сушен боб;
  • Леща;
  • Кафяв ориз;
  • Киноа;
  • Кус-кус;
  • Трици;
  • Пълнозърнест хляб;
  • Канела на прах;

Калий


Богатите на калий храни помагат за балансиране на кръвното налягане. Калият е здравословен за сърцето минерал и помага да се противодейства на ефектите на натрия, който повишава кръвното налягане. Храни с високо съдържание на калий включват:

  • Банан;
  • Дати (ядливи плодове на дърво, наречено палмова дата);
  • Портокал;
  • Грейпфрут;
  • Пъпеш;
  • Зеленолистни зеленчуци;
  • Едамаме (зелена соя);
  • Черен боб;
  • Леща;
  • Гъби;
  • Небелени картофи;
  • Домати;
  • Овесени трици;
  • Кисело мляко

Омега-3 мастни киселини


Омега-3 мастните киселини помагат за повишаването на нивата на HDL холестерол. Те също така подпомагат здравето на сърцето и кръвоносните съдове. Тези здравословни мазнини се съдържат в някои риби и други храни, като:

  • Ленено семе;
  • Семена от чиа;
  • Тиквени семки;
  • Зехтин;
  • Кедрови ядки;
  • Орехови ядки;
  • Бадеми;
  • Червен фасул;
  • Авокадо;
  • Сьомга;
  • Сардини;
  • Риба тон;
  • Скумрия;
  • Пъстърва

Какви хранителни добавки са подходящи при метаболитен синдром?

За справянето с метаболитния синдром могат също така да бъдат използвани и хранителни добавки към диетата на пациента. Може да бъдат приложени следните добавки:

  • При диабет и висока кръвна захар - хранителни добавки с хром;
  • При високи нива на холестерола - фибри от псилиум, ниацин или витамин В3 комплекс, омега-3 мастни киселини;
  • При високо кръвно налягане - калиеви добавки;
  • При високо кръвно налягане и високи нива на холестерола - хранителни добавки, съдържащи екстракт от чесън

Преди използването на хранителни добавки е препоръчително обсъждането им със специалист, тъй като за чистотата и качеството на добавките се следи по-малко, отколкото на лекарствата. Някои добавки могат също така да повлияят на медикаментите, които приема пациентът. За вземането на възможно най-правилно решение при съставянето на хранителен режим е необходима консултацията с лекар.


Предотвратяването на метаболитния синдром е възможно чрез поддържането на здравословно телесно тегло, нормално кръвното налягане и оптимални нива на холестерола. Отслабването с помощта на упражнения може да помогне за постигането на тези цели, както и за намаляването на инсулиновата резистентност.


Предотвратяването на метаболитен синдром също така изисква редовни профилактични прегледи. Ранното диагностициране на състоянието и лечението му намаляват развитието на усложнения в дългосрочен план.


Библиография:
Brownell KD, et al. The trans-fat ban - food regulation and long-term health
Hess EL, et al. Associations between nonnutritive sweetener intake and metabolic syndrome in adults
Kaur J. A comprehensive review on metabolic syndrome
Healthline. Metabolic Syndrome Diet