При хемохроматоза промените в диетата могат да помогнат за допълнително намаляване на количеството желязо, което тялото усвоява чрез храната.


Прекомерна консумация на червено месо

Умерената консумация на червено месо може да бъде здравословна част от балансираната диета. Това важи и за пациентите, страдащи от хемохроматоза. Червеното месо е източник на хемово желязо, което означава, че то по-лесно се усвоява от тялото. Консумацията на червено месо при хора с хемохроматоза не бива да надвишава 2-3 порции седмично. Месото може да се приготвя в комбинация с храни, които намаляват усвояването на желязото.



Морски дарове

Въпреки че самите морски дарове не съдържат голямо количество желязо, при някои миди, стриди, раци се среща вид бактерия (Vibrio vulnificus), която присъства в крайбрежните води и може да заразява ракообразните в тези райони. По-стари изследвания показват, че желязото играе съществена роля в разпространението на V. vulnificus.


За хората, които имат високи нива на желязо, като тези с хемохроматоза, е важно да избягват консумацията на морски дарове, особено на такива, които не са били термично обработени.


Храни, богати на витамини А и С

Витамин С или аскорбинова киселина е едно от най-ефективните вещества, което подсилва усвояването на желязото. Въпреки че витамин С е необходима част от здравословната диета, при хемохроматоза, богатите на витамин С храни трябва да бъдат консумирани умерено.
Също така е доказано, че витамин А също увеличава усвояването на желязо в човешкия организъм.


Витамин С, витамин А и желязо се съдържат в много зеленолистни зеленчуци. Тъй като обаче нехемовото желязо, което се съдържа в зеленчуците, не се усвоява толкова лесно от организма, ползите от тяхната консумация надвишават рисковете.


Обогатени с витамини и минерали храни

Съществуват обогатените храни, които съдържат големи количества витамини и минерали като калций, цинк и желязо.


За хората, страдащи от хемохроматоза, приемът на обогатени храни с желязо може да повиши нивата на желязо в кръвта. Съдържанието на желязо трябва да бъде проверявано при четенето на етикетите на продуктите, преди консумацията на тези видове храни.


Прекомерна консумация на алкохол

Продължителната консумация на алкохол може да увреди черния дроб. Натрупването на желязо при хемохроматоза също може да причини или влоши увреждането на черния дроб, затова алкохолът трябва да бъде консумиран само умерено.


Ако вече е налице чернодробно заболяване поради хемохроматоза, изобщо не бива да бъде консумиран алкохол, тъй като това може да доведе до допълнителното му увреждане.


Хранителни добавки

Не съществуват достатъчно указания относно приема на хранителни добавки при хемохроматоза. Това е така, защото изследванията са ограничени по отношение на диетичния подход при това състояние. И все пак някои добавки трябва да бъдат избягвани или поне да бъдат приемани с повишено внимание:


Желязо. Както вече стана ясно, приемът на желязо в случаите на хемохроматоза, може да изложи човек на изключително високи нива на желязо в организма.


Витамин С. Въпреки че витамин С е популярна добавка при желязодефицитна анемия, той трябва да се избягва при пациентите с хемохроматоза. Вместо това е полезно да се приема препоръчителната дневна доза на витамин С чрез консумацията на плодове и зеленчуци.


Мултивитамини. В случаите на хемохроматоза, приемът на мултивитамини или мултиминерални добавки трябва да бъде с повишено внимание. Те могат да съдържат големи количества желязо, витамин С и други хранителни вещества, които подобряват абсорбцията на желязо. Етикетът на всеки такъв продукт трябва винаги да бъде проверяван. Също така е необходима и консултация със специалист, за това кои продукти са подходящи за консумация при пациентите, страдащи от заболяването.


Библиография:
Hurrell R, et al. Iron bioavailability and dietary reference values
Crownover BK, et al. Hereditary hemochromatosis
Cook JD, et al. Effect of fiber on nonheme iron absorption
Healthline. The Best Diet for Hemochromatosis