Хемофилия А представлява рядко срещано състояние, засягащо най-често мъжете, при което организмът страда от ниски нива на кръвосъсирващо вещество, наречено фактор VIII. В резултат на това, човек може да получи кървене, което след нараняване трае по-дълъг период от време.

 

Хората, които са засегнати от състоянието, също могат да пострадат от сериозни усложнения при кървене в ставите, мускулите, мозъка или други вътрешни органи. Въпреки че не съществува специална диета за заболяването, хората с хемофилия А е важно да се хранят добре и да поддържат здравословно тегло.



При проблеми с контролирането на теглото, излишните килограми не само натоварват повече ставите, но и увеличават количеството заместителна терапия с фактор VIII, което е необходимо на пациента за лечение или предотвратяване на кървене.


Спазването на здравословна диета може да укрепи костите и ставите, да помогне на пациента да поддържа здравословно тегло и да намали риска от хронични заболявания като диабет и високо кръвно налягане.


Децата, които са засегнати от хемофилия А, трябва да спазват диета, богата на витамини и минерали, тъй като тези вещества са от решаващо значение за техния растеж. Калцият и желязото са особено важни за децата и юношите, защото костите им растат бързо.

 

Калцият е необходим за изграждането на здрави кости и за поддържане на здрави зъби. Важно е хората, страдащи от хемофилия А, да имат здрави зъби, защото заболяванията на венците и стоматологичната работа могат да доведат до кървене. Богатите на калций храни включват:

  • Нискомаслено или обезмаслено мляко;
  • Нискомаслено сирене;
  • Кисело мляко;
  • Обогатено с калций соево мляко и портокалов сок;
  • Обогатени с калций зърнени култури;
  • Боб;
  • Тъмни листни зеленчуци като спанак и броколи;
  • Бадеми

Организмът използва желязото, за да произвежда червени кръвни клетки, които пренасят кислород до тъканите на тялото. При епизод на кървене желязото се губи, тогава богатите на желязо храни могат да помогнат на тялото да се възстанови по-бързо. Богатите на желязо храни включват следното:

  • Морска храна;
  • Черен дроб;
  • Боб;
  • Грах;
  • Пилешко месо;
  • Листни зеленчуци (спанак, къдраво зеле, броколи, бок чой);
  • Зърнени култури с добавени хранителни вещества;
  • Сушени плодове като сушени стафиди и кайсии

Желязото се усвоява по-добре при консумация на продукти, съдържащи витамин С, заедно с богата на желязо храна, като например:

  • Портокали и други цитрусови плодове;
  • Домати;
  • Червени и зелени чушки;
  • Броколи;
  • Пъпеши;
  • Ягоди;

Жените с обилно кървене по време на менструация (менорагия), имат по-висок риск от развитие на дефицит на желязо, затова те трябва да обърнат особено внимание на това колко желязо получават чрез техния хранителен режим.


Библиография:
LaFranco, J., & Delorm, D. Making better food choices
Healthline. Hemophilia A: Diet and Nutrition Tips
Centers for Disease Control and Prevention (CDC). What is Hemophilia