Фибромиалгията е състояние, което причинява болка, умора и чувствителност в определени зони на тялото. Често състоянието е трудно да бъде диагностицирано, защото много от симптомите му се срещат при други заболявания, също така фибромиалгията може да бъде трудна за лечение. Ето защо е важно да бъде потърсен лекар, който има опит в лечението на фибромиалгия.


Промените в начина на живот, включително диетичните промени, могат да помогнат на някои хора да управляват симптомите на фибромиалгия. Балансираната диета е полезна за всеки човек, независимо дали страда от фибромиалгия. Данните сочат, че набавянето на правилната комбинация от хранителни вещества е особено важно за хората с фибромиалгия.


Диетите, които съдържат храни богати на антиоксиданти и осигуряват достатъчно количество полезни вещества като витамин В12, могат да помогнат за намаляване на симптомите. Балансираната диета трябва да включва:


  • Пресни плодове и зеленчуци;
  • Пълнозърнести храни;
  • Здравословни мазнини (като мононенаситените мастни киселини);
  • Нискомаслени млечни продукти;
  • Постни протеини

Полезно е да бъдат избягвани храни с ниска хранителна стойност, за които съществува по-голям риск да повлияят негативно на здравето, включително прекомерно количество наситени мазнини и преработени или пържени храни. Също така се препоръчва ограничаването на количеството сол и захар в хранителния план.


Фибромиалгията кара човек да се чувства уморен и изтощен. Консумацията на определени храни може да даде на организма повече енергия. За забавяне на усвояването на въглехидратите е добре те да бъдат комбинирани с протеини или мазнини. Препоръчително е да бъдат консумирани пресни, пълноценни храни с високо съдържание на фибри и ниско съдържание на добавени захари, като:

  • Ядки и семена, като бадеми;
  • Броколи;
  • Боб;
  • Тофу;
  • Овесена каша;
  • Тъмнолистни зеленчуци;
  • Авокадо

Няколко по-стари проучвания разглеждат как прилагането на определени диети влияе върху фибромиалгията.


Едно проучване сочи, че следването на веганска диета може да доведе до известно облекчение от симптоми като скованост на ставите и лош сън.


Друго малко проучване установява, че хората, които ядат предимно сурови и вегетариански храни, изпитват по-малко болка. Такава диета включва продукти, като – салати, сок от моркови, ядки и плодове.


По-нови изследвания също изтъкват ползите от диета със сурова храна и вегетарианската диета. Хората, които са следвали този тип диета за няколко месеца, съобщават за подобрения в параметри като:

  • Болка;
  • Качество на съня;
  • Сутрешна скованост;
  • Емоционално здраве

Докато безмесните диети с високо съдържание на растителни антиоксиданти обикновено са здравословни, диетите със сурова храна са много ограничителни и не са за всеки. Важна е консултацията със специалист по хранене, преди преминаване към предимно или изцяло сурова храна.


Библиография:
Bjørklund G, et al. Fibromyalgia and nutrition: Therapeutic possibilities?
National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH). Fibromyalgia: In depth
Healthline. Fibromyalgia Diet: Eating to Ease Symptoms