Кои храни могат да повлияят положително на ендометриозата?

За справяне с възпалението и болката, причинени от ендометриоза, най-добре е да бъде спазвана добре балансирана диета, която е предимно на растителна основа и богата на витамини и минерали. Някои храни могат да повлияят положително на ендометриозата:

  • Храни, съдържащи фибри, като – плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни;
  • Богати на желязо храни, като тъмнолистни зеленчуци, броколи, боб, зърнени храни, ядки;
  • Храни, богати на незаменими мастни киселини, като сьомга, сардини, херинга, пъстърва, орехи, чиа и ленени семена;
  • Богати на антиоксиданти храни, съдържащи се в плодове (като портокали) и зеленчуци (като спанак и цвекло), тъмен шоколад

Необходимо е да бъде обърнато внимание на това как реагира тялото при консумация на определени храни. Воденето на дневник на храните, които са консумирани и всички симптоми или ефекти, които провокират, може да бъде полезно. Препоръчителна е консултацията със специалист за планирането на диета при ендометриоза, тъй като няма универсален подход.



Кои добавки биха могли да помогнат при ендометриоза?

В допълнение към здравословното хранене, някои хранителни добавки също могат да бъдат полезни при ендометриоза:

  • Според проучване, което изследва приема на витамин Е и витамин С, резултатите показват намаляване на хроничната тазова болка и намаляване на възпалението;
  • Друго проучване, изследващо допълнителен прием на цинк и витамини А, С и Е при жени с ендометриоза, съобщава за намалени маркери за оксидативен стрес сред тях;
  • Куркуминът (вещество с противовъзпалителни свойства, намиращо се в куркумата) може също да помогне при лечение на ендометриоза. Според проучванията куркуминът инхибира (подтиска) клетките на ендометриума чрез намаляване на производството на естрадиол. Куркумата и куркуминът също имат много допълнителни ползи за здравето;
  • Според мащабно проучване, жените с по-високо ниво на витамин D в кръвта и тези, които са имали по-висок прием на млечни продукти в диетата си, имат намалена честота на ендометриоза. В допълнение към витамин D, приемът на калций и магнезий чрез храни или добавки също може да е полезен при състоянието.

Библиография:
Halpern G, et al. Nutritional aspects related to endometriosis
Jurkiewicz-Przondziono J, et al. Influence of diet on the risk of developing endometriosis
Endometriosis Foundation of America. What is endometriosis? Causes, symptoms and treatments