Тъй като съществуват много причини за чувствителния стомах, може да отнеме време за точното определяне и решаване на проблема.


Преяждането може да предизвика лошо храносмилане. Затова е препоръчително намаляването на количеството храна при всяко хранене. Режимът, включващ пет или шест малки хранения на ден, може също да накарат стомаха да се почувства по-добре, отколкото режим, състоящ се от три големи хранения.


Твърде бързото хранене може също да причини неприятни проблеми като газове и лошо храносмилане. Храната трябва да бъде добре сдъвкана, преди да бъде погълната, тъй като храносмилането започва много преди храната да стигне до стомаха.


 

Важно е елиминирането от диетата на потенциално дразнещите стомаха храни. Храните, които могат да раздразнят чувствителния стомах, включват:

  • Млечни продукти;
  • Пикантни храни;
  • Преработени храни;
  • Мазни или пържени храни;
  • Алкохол;
  • Глутен

Идентифицирането и елиминирането на храните, към които пациентът е чувствителен, може да отнеме време. При вече заподозрени храни, които предизвикат чувствителност, е полезно да бъдат намерени заместващи храни или храни, които са сходни по структура или вкус.


При особено чувствителен стомах, пациентът може да вземе решение да премахне всички възможни задействащи оплакванията храни, за да облекчи своите симптомите, които по-късно постепенно да върне отново в своята диета, за да може да идентифицира проблемната храна.


Прием на повече вода


Ако пациентът не приема достатъчно вода всеки ден, може да стане хронично дехидратиран, без да го осъзнава. Недостатъчният прием на вода може да причини проблеми с храносмилането.


Ако човек изпитва липса на достатъчно вода в своето тялото, дебелото черво не може да изтегли достатъчно вода за правилното движение на червата. С други думи, ако пациентът не пиете достатъчно вода, може да получи запек.


Намаляване на приема на кофеин


Кофеинът може да бъде дразнител за стомаха, затова намаляването на приема на кофеин, от своя страна, може да успокои стомаха. Пациентът може да промени времето през деня, когато пие кафе, за да провери дали това помага за намаляването на симптомите. Ако кофеинът е основният причинител на дразненето на стомаха, може да бъде намален или постепенно да бъде елиминиран от диетата.


Намаляване на стреса


Хроничният стрес може да доведе до разстроен стомах. Ако пациентът не успее да определи дразнещите храни, е възможно стрес да предизвиква дискомфорта в стомаха. Храните, които могат да помогнат на хората с чувствителен стомах, включват:

  • Варени плодове и зеленчуци;
  • Чист протеин;
  • Лесно смилаеми зърнени изделия;
  • Обезмаслени или нискомаслени млечни продукти

Специалист може също да препоръча краткосрочна диета с ниско съдържание на фибри, за облекчаването на дискомфорта в стомаха.


Ако пациент е диагностициран с една или повече непоносимости към храна, лекарят е възможно да препоръча въпросната храна да бъде премахната от диетата. При пациент, диагностициран с автоимунно заболяване като цьолиакия, е необходимо да бъде подложен на диета без глутен, за да контролира симптомите на състоянието.


Ако пациент бъде диагностициран с хранителна алергия, може да му бъде предписан автоинжектор на адреналин. Пациентът трябва да избягва алергените, тъй като дори малка експозиция на тях може да доведе до животозастрашаваща анафилактична реакция.


Дори, ако пациентът е имал само леки алергични реакции в миналото, следващите може да бъдат тежки или смъртоносни.


Библиография:
Farrell F, et al. 10 best foods for a sensitive stomach
Li JTC. Food allergy vs. food intolerance: What’s the difference?
Healthline. Sensitive Stomach: What You Should Know