Въпреки, че няма убедителни доказателства, за това дали точно определена храна сама може да повлияе върху честотата или тежестта на астматичните пристъпи, спазването на определена диета (с високо съдържание на пресни плодове и зеленчуци) може да подобри цялостното здравословно състояние на пациента, както и да облекчи симптомите на астма.


Храната играе важна роля при възникването на алергии. Хранителни алергии и непоносимост към храни се появяват, когато имунната система реагира прекалено силено на специфични протеини в храните. В някои случаи това може да доведе до симптоми на астма. Според някои проучвания, консумацията на преработени храни може да бъде свързано с увеличаване на случаите на астма през последните десетилетия.


Затлъстяването е основен рисков фактор за развитие на астма. Освен това астмата при хора с наднормено тегло може да бъде по-тежка и по-трудна за лечение. Храненето с балансирана диета, съдържаща храни, които могат да помогнат за поддържане на белодробната функция и поддържането на здравословно тегло могат да улеснят управлението на състоянието.


 

Храни и хранителни вещества, които е полезно да бъдат добавени към диетата при астма

  • Богати на витамин D храни, като мляко и яйца;
  • Богати на бета-каротин зеленчуци, като моркови и зеленолистни зеленчуци;
  • Богати на магнезий храни, като спанак и тиквени семки

Витамин D

 

Според проучванията набавянето на достатъчно витамин D може да помогне за намаляването на броя на астматичните пристъпи при деца на възраст от 6 до 15 години. Източниците на витамин D включват:

  • Сьомга;
  • Мляко;
  • Обогатен с витамин D портокалов сок;
  • Яйца

Витамин А

 

Според някои изследвания децата с астма обикновено имат по-ниски нива на витамин А в кръвта, отколкото деца без астма. При децата с астма по-високите нива на витамин А съответстват и на по-добрата функция на белите дробове. Добри източници на витамин А са:

  • Моркови;
  • Пъпеш;
  • Сладки картофи
  • Зеленолистни зеленчуци, като маруля, кейл и спанак;
  • Броколи

Ябълки


Ябълките са свързани с по-нисък риск от астма и повишена белодробна функция.


Банани


Според някои проучвания бананите могат да намалят хриповете при деца с астма. Това може да се дължи на съдържанието на антиоксиданти и калий в плода, което може да подобри белодробната функция.


Магнезий


Проучвания сочат, че децата на възраст от 11 до 19 години, които имат ниски нива на магнезий, също имат нисък инспираторен поток и намален белодробен капацитет. Нивата на магнезий могат да бъдат повишени чрез консумацията на храни като:

  • Спанак;
  • Тиквени семена
  • Манголд;
  • Тъмен шоколад
  • Сьомга

Инхалирането на магнезий (чрез пулверизатор) е друг добър начин за лечение на астматични пристъпи.


Храни, които трябва да се избягват при астма

  • Сулфити, които се намират във виното и сушените плодове;
  • Храни, които могат да причинят газове, включително боб, зеле и лук;
  • Изкуствени съставки, като химически консерванти или други ароматизанти

Някои храни могат да предизвикат симптоми на астма и трябва да се избягват. Най-добре е обаче пациентът да се консултира с лекар, преди да започне да елиминира определени храни от диетата си.


Сулфити


Сулфитите са вид консервант, който може да влоши астмата. Те се съдържат в:

  • Вино;
  • Сушени плодове;
  • Скариди;
  • Бутилиран лимонов сок и сок от лайм

Храни, които причиняват газове


Консумацията на храни, които причиняват газове, оказват натиск върху диафрагмата, особено при наличие на киселинен рефлукс. Това може да причини стягане в гърдите и да предизвика пристъпи на астма. Такива храни са:

  • Боб;
  • Зеле;
  • Газирани напитки;
  • Лук;
  • Чесън;
  • Пържени храни

Салицилати


Макар и рядко, някои хора с астма може да са чувствителни към салицилати, съдържащи се в кафе, чай и някои билки и подправки. Салицилатите са естествено срещащи се химични съединения и понякога се срещат в храните, които консумираме.


Изкуствени съставки


Химически консерванти, ароматизанти и оцветители често се срещат в преработените и бързите храни. Някои хора с астма може да са чувствителни или алергични към тези изкуствени съставки.


Чести алергени


Хората с хранителни алергии също могат да имат астма. Най-често срещаните алергени включват:

  • Млечни продукти;
  • Миди;
  • Пшеница;
  • Ядки

Библиография:
Who J., Consultation F.E. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases
Julia V., Macia L., Dombrowicz D. The impact of diet on asthma and allergic diseases
Healthline. Asthma and Your Diet: What to Eat and What to Avoid