Диета номер 1 е предназначена за хора с хронични заболявания на стомаха и дванадесетопръстника. Що се отнася до диета номер 1А, тя е преходна диета, прилагаща се 7 до 10 дни при остри или обострени гастрити, язвена болест или след коремни операции.

 

Гастритът е възпаление на стомашната лигавица, съпроводено с болки и парене зад стернума (гръдната кост). Възпалението може да се предизвика от краткотрайно или хронично въздействие на увреждащи фактори и се дели съответно на остър и хроничен гастрит.



Пролетта е времето на острите гастритни кризи, което се дължи най-често на храна. Това състояние се лекува успешно чрез медикаменти и диета. Диетата е от особено значение след остър гастрит.

 

Диета номер 1А е част от лечебното хранене. Тя включва течно-кашави храни, предимно млечно-яйчени пюрета, кремове с брашно и нишесте, пасирани меса като пилешко, телешко, зеленчукови пюрета, сокове и компоти. Изключени са всички дразнещи за стомаха храни като домати, пикантни храни, горчица, лимонови и оцетни дресинги, шоколад, мед, пържени храни и т.н.

 

Диетата се характеризира с ниска енергийна стойност, ограничени количества готварска сол и храни, които увеличават стомашната секреция (дразнещите храни). Много студените и горещи ястия не се препоръчват.

 

Целта на диетата е да щади стомашната лигавица, като се ограничават химичните и механичните дразнения. В диетата се съдържат достатъчно пълноценни белтъци, мазнини и въглехидрати, също и повече витамин С, и В1. Относно термичната обработка се допуска само класическо варене или варене на пара. Храната се пасира и се добавя малко количество сол.

 

Храненето се разпределя на 5-6 малки порции. Не се допуска преяждане в никакъв случай.


Енергийният внос и химичният състав на менюто са точно определени. Прием на белтъци (60 – 70% от животински произход) 100 до 110 г дневно, мазнини 100 до 110 г на ден, въглехидрати – 200 до 300 г дневно, не повече от 7-8 г готварска сол. Калорийната стойност на диетата не бива да надхвърля 3000 кал. 

 

Препоръчителни храни. Хляб и тестени изделия не са особено препоръчителни, допускат се сухари от бяло пшеничено брашно в малки количества.

 

Супи. Те са изключително подходящи при този хранителен режим. Препоръчват се млечни каши с овес или други ядки, ориз, грис, допуска се добавяне на малко количество масло, а също и яйца. Крем супи от пресни зеленчуци като картоф, тиквичка, морков, супи от пиле, риба.

 

Основни ястия. В основните ястия присъстват различни видове месо. Важно е то да не е тлъсто. Използват се кайма, говеждо, телешко, заешко, пилешко, пудинги, рула, пилешко без кожа, нетлъсти риби. Всички видове меса трябва да са приготвени чрез варене или варене на пара. Пърженето е строго забранено. Месото се консумира само веднъж дневно и то трябва да е под формата на суфле или пюре.

 

Яйцата също са подходяща храна. Те трябва да са рохко сварени или приготвени като омлет.
Мляко и млечни продукти също се допускат – кисело мляко (еднодневна закваска), извара, обезсолено сирене.

 

Зеленчуци. В диетата се включват зеленчуци, които не дразнят стомаха като картофи, тиквички, моркови, тиква. Консумират се само сварени.


От диетата се изключват всички пържени храни както и сурови плодове и сладкарски изделия. Сосове и подправки също не се допускат в диетата. 

 

Напитки като кафе, какао, газирани напитки, алкохол не трябва да се консумират. Кои храни да изключите или добавите към менюто си можете да прецените и вие. Храни, които дразнят стомаха ви следва да бъдат избягвани.

 

Ето и примерно меню за диета номер 1А:

  • 1-ва закуска: овесена каша с прясно мляко, или 2 рохко сварени яйца.
  • 2-ра закуска: мляко
  • Обяд: Супа може да бъде пилешка, картофена крем супа, слизеста овесена супа, телешко, пилешко – варени на пара
  • Следобедна закуска: млечен крем с грис, нишесте, парче сирене или извара
  • Вечеря: оризова млечна каша, мляко, крем супи.

 

Месото трябва да присъства само в едно хранене. За да си съставите и вашето меню, можете да се ръководите от разрешените и забранените храни и факта, че приготвянето им може да бъде само чрез варене.