Сред хората със заболявания в Щатите популярност е придобила DASH диетата. Режимът е създаден специално да бъде в помощ при контрол на високото кръвно налягане и широко се препоръчва от американския национален институт по сърдечносъдово и белодробно здраве, тоест той е официално одобрен от съответното експертно ниво.

Режимът придоби популярност като идеалната хранителна програма за американците. От полза е освен за понижаване на стойностите на артериалното налягане и като превантивна мярка срещу сърдечносъдови заболявания, рак, диабет и остеопороза.

Диетата е създадена от солиден екип експерти в храненето, ендокринолози, кардиолози и други, дори психолози, като са анализирани 29 професионални режима за ефекта и безопасността им за здравето при прилагането им в краткосрочен и дългосрочен план.

Храненето при този режим набляга на консумация на много плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, нискомаслени млечни продукти, както и риба, ядки, варива и месо. Допуска се прием на масла, червено месо, сладки напитки и продукти, но тяхното количество е ограничено до минимум. Нищожни са количествата на наситените мазнини и холестерол.

Диетичният режим се базира на контрол на количеството поглъщана храна, хранене с разнообразни продукти и набавяне на необходимите за организма полезни вещества. Чрез него се постига намаляване на количеството сол и повишаване на приема на магнезий, калций и калий, което от полза за понижаване на кръвното налягане.

DASH програмата включва повече от препоръки за консумация на подходяща храна и количества. Тя изгражда навици в полза на доброто здраве и дава алтернативни предложения за замяна на вредните храни и полуфабрикатите.

Спазването на режима показва, че при пациенти с прехипертензия се постига понижаване на систолното кръвно налягане с 6 mm Hg и на диастолното с 3 mm Hg. Подобренията в стойностите на кръвното се забелязват още след първите две седмици от спазване на режима.

При тези с хипертензия се регистрират още по-добри резултати – спад, съответно, с 11 mm Hg и 6 mm Hg. Важно е да се отбележи, че тези резултати са постигнати без промяна в телесното тегло и дневен калориен прием от порядъка на 1700 – 3100 ккал дневно.

NEWS_MORE_BOX


Естествено, една от важните точки в режима е ограничаване на приема на сол, като според заболяването се предлага консумация до 2,3 мг или 1,5 мг натрий дневно, според стойностите на високото кръвно налягане.

Нормата, която обикновено се препоръчва да се спазва от здрави хора, е до 5 мг по препоръка на българските експерти. В ежедневието си обаче консумираме много повече сол, като при изследване миналата година за българите нивото стигаше до 9 мг, което има пагубно влияние върху сърдечносъдовата система. За начина на хранене на американците свръхконсумацията на сол е широко разпространена от десетилетия.

Ограничаването на консумацията на сол при хора над 40-годишна възраст има доказани ползи при контрола на кръвното налягане и именно този факт се използва при DASH диетата.