Празничните дни покрай Коледа и Нова година са изпълнени с много емоции, настроение, чакани и посрещани с истински ентусиазъм. Освен с почивката и приятните изненади от най-близките, те са свързани и с позволените през този период лакомства. Тук спират всички диети, почти нищо не остава неопитано. Отделни поддавания на изкушенията няма да нанесат големи поражения на фигурата ни, но в повечето случаи след първия ден идва втори, след него още един и така стигаме чак до посрещането на новата година. Да не забравяме и застояването през цялото това време. В крайна сметка, като че ли тези особености потискат хубавото настроение вместо да го поддържат.

За да не се чувстваме виновни, да не изпадаме в депресия и да потъваме в мрачни мисли с края на празничния сезон, най-добре е да вземем мерки още преди да е настъпил поредния повод. Добре известно е, че за започването на диетичен режим на хранене е необходима известна нагласа, психическа подготовка и най-вече фиксирана дата. Трудно е ограниченията да започнат на момента, но колкото по-рано вземем решението – толкова по-добре. Освен това, диетата не означава гладуване, а пренастройване към по-рационален режим.

Във всеки наръчник има няколко златни правила в борбата с излишните килограми. Предвид тяхното основно значение, няма как и тук да не ги споменем. Ако досега не са проработили за Вас, то това е от липсата на достатъчно старателно придържане към тях. Разбира се, всеки притежава индивидуални особености, но изход от ситуацията винаги се намира.

Всяка диета включва храни с по-нисък гликемичен индекс. Трябва да създават обем, да засищат добре, но да не водят до излишно покачване на кръвната захар, която, при липса на утилизация по един или друг начин, се превръща в мазнини под действие на инсулина. Отново поради същата причина е желателно и дневният прием да бъде разпределен равномерно през деня, да не се допуска гладуване и безразсъдно прехранване в късните часове, когато предстои почивка. Диетолози съветват да избираме храни с по-високо белтъчно съдържание, защото поддържат ситостта по-дълго, а и самите белтъци се използват по-целесъобразно от организма. Това обаче не означава да се консумират само и предимно протеинови продукти. Салатите, плодовете, пълнозърнестия хляб, дори изделията от соя, са също толкова полезни за организма и освен необходимия обем, при нисък гликемичен индекс, който създават, те самите ускоряват метаболизма. Ако пък тези продукти са недостъпни поради липса на време, финанси, отдалеченост и други, то порцията, каквото и да съдържа тя, винаги може да бъде намалена.

За метаболизма допринася и консумацията на достатъчно течности. Малко от нас предполагат колко важно място е отредено на водата в поддържането на добрата фигура. Добре хидратирания организъм осигурява оптимална работоспособност, стимулира самочувствието, подобрява общото състояние, потиска глада. Неведнъж сме споменавали, че безалкохолните напитки са източник на празни калории и не утоляват жаждата, не доставят нужното количество вода на тялото ни. Недобре оводнения организъм води до чувство на умора, която обикновено се бърка с нуждата от храна. А като става дума за напитки – да не забравяме, че и алкохолът е източника на калории и води до дехидратиране при неразумна употреба.

Другата промяна, необходима за поддържане на тонуса между празниците, е движението. Физическата активност не бива да се възприема като някакво излишно напрежение, тя по-скоро разтоварва. Подобрява функционалната активност на всяка една система в тялото ни, утилизира част от поетите калории, отнема вниманието ни от почерпките, стимулира трудоспособността. При това не е необходимо да се прекарва час – два във фитнес зала или плувен басейн. Достатъчна е една разходка в близкия парк или градинка, дори и по-интензивно почистване у дома.