Представяме ви следващото интервю от поредицата "Храненето - част от лечението", която подготвяме в партньорство с фондация "В помощ на здравето".
 
Според диетолога д-р Дарина Ангелова, за да се предпазим от инфаркт и инсулт чрез храненето си трябва да сме наясно, че в основата на сърдечносъдовите заболявания стои процесът атеросклероза – запушване на артериите с плаки от холестерол, калций и наситени мазнини. За съжаление, ние, българите, заемаме печално водещо място по смъртност от инфаркти и инсулти. Докато в развития свят всеки втори умира от инфаркт или инсулт, то в България двама от всеки трима умират от тези заболявания.
 
Д-р Дарина Ангелова е завършила медицина в МУ-Пловдив през 1979 г. Работила е като участъков лекар. В клиничната диетология се обучава в Университетската болница „Лома Линда” в Калифорния. Работила е като диетолог в клиника „Медикус Алфа”, след което завежда център „Здраве” в Пловдив. В момента практикува в свой частен кабинет. 
 
 
 - Какво в начина на живот и хранене грешат българите, щом двама от всеки трима умира от инфаркт или инсулт?
 
Българите консумираме предимно храни, които съдържат холестерол и наситени мазнини. Те са главната причина да се образуват плаки и да залепнат по кръвоносните съдове. За по-бързото отлагане на плаки в артериите съдействат също тютюнопушенето, оксидативният стрес в тялото, приемането на много пържени и мазни храни, при което се нараняват стените на кръвоносните съдове.
 
За полепването на атеросклеротичните плаки съдейства и преживяването на тежки стресови моменти, при което се повишава киселинността на кръвта. Когато имаме запушване на артериите над 70%, вече е налице стенокардия, популярна сред пациентите като „гръдна жаба“. От голяма мастна капка или когато плаката се разтвори и изсипе съдържанието си в кръвоносен съд на сърцето, настъпва остър инцидент, който наричаме инфаркт на миокарда, а когато се случи в мозъчните съдове, имаме инсулт. 
 
Храни с високо съдържание на холестерол и наситени мазнини са всички животински храни – месо и месни продукти, млечни продукти, особено сирене, кашкавал, жълтъците на яйцата, масло, сланина, мас.
 
Във всичките пет групи храни от „Диетата на третото хилядолетие”: плодовете, зеленчуците, ядките, бобовите и зърнените храни, няма холестерол. В тях мазнините са ненаситени, има съвсем малки количества наситени мазнини. Но ако пържим с тях, ако слагаме много олио в манджите, при дългата топлинна обработка ненаситените мазнини се превръщат в наситени.
 
 - Какви са нормалните стойности на холестерола в кръвта?
 
В България нормата за нормалния холестерол с годините започна да слиза и да се доближава до приетото за норма в света. Нормата е била 7,5, после 6,5 – 6,2 – 5,9. В момента в някои лаборатории се посочва норма 5,2, но истински безопасното ниво на холестерола е под 4,1 mmol/L.
 
Триглицеридите имат своята идеална норма в кръвта – под 1,1. Тези показатели в кръвта трябва да се проследяват редовно при хора, които се хранят предимно с животински храни. И то не само възрастни хора. Случва се и млади хора на 20 – 25 години да получат сърдечни инциденти.
 
 - Какви са рисковите фактори за сърдечносъдовите инциденти?
 
Установени са 11 рискови фактора за инфарктите и инсултите. Първите пет от тях са свързани с храненето. Първият фактор е високият холестерол, вторият – високите триглицериди. 
 
Третият е наднорменото тегло, което води до развитие на метаболитен синдром. При него се развива захарен диабет, високо кръвно налягане, висок холестерол, триглицериди, високи стойности на пикочната киселина. Развива се букет от социалнозначими заболявания.
 
Четвъртият фактор е високото кръвно налягане, което също има връзка с неправилното хранене. Солта също допринася за хипертонията, тъй като един грам сол задържа 200 грама вода в кръвта, което покачва кръвното налягане.
Петият фактор е захарният диабет, особено втори тип, който се среща при над 90 % от болните с диабет.
 
Следващите три рискови фактора за инфаркт и инсулт са свързани с нездравословни навици – тютюнопушене, обездвижване и стрес.
NEWS_MORE_BOX
 
 
 
Последните три рискови фактора са полът, гените и възрастта. 
 
Мъжете по-често развиват сърдечносъдови заболявания. При генетично предразположение не е задължително човек да се разболее, ако се храни правилно, движи се достатъчно и не пуши. 
 
С напредването на възрастта се увеличава натрупването на плаки в съдовете и с това рискът от сърдечносъдов инцидент.
 
Атеросклерозата започва да се развива от 3-годишна възраст и с годините плаките стават повече. Но добрата новина е, че дори ако вече са образувани плаки и съдовете са сериозно стеснени и запушени, плаките могат да бъдат значително намалени, ако изключим в продължение на година всички животински храни и включим в диетата си много пресни плодове и зеленчуци, ядки, бобови и зърнени храни. По този начин рискът от инфаркт и инсулт ще бъде сведен до минимум.
 
 - Как трябва да се хранят хора, които вече са претърпели инфаркт или инсулт?
 
Трябва да приемат много плодове и зеленчуци и да пият много вода. Но не кафе, алкохол и безалкохолни напитки с много захар, а фрешове, билков чай и чиста вода. Много полезна е ленената вода (от варено ленено семе), която алкализира кръвта и съдейства за стопяване на плаките.
 
Тези пациенти е наложително да не приемат дори в малки количества от нездравословните за тях храни с много холестерол и наситени мазнини. Експериментално е доказано, че с намаляване на количеството им не се предотвратяват евентуални коронарни инциденти, но ако се изключат въобще от храненето, започва естествен процес на разтваряне на плаките. 
 
За пациентите, вече прекарали един или два съдови инцидента, много подходящи храни са бобовите, картофите и пълнозърнестият кафяв ориз.
 
 - Посочете примерно меню за пациенти, преживели съдов инцидент?
 
На закуска е добре да приемат обилно количество плодове, особено ябълки и киви, което съдържа 7 до 10 пъти повече витамин С от лимоните. Освен това в кивито има субстанция, подобна на аспирина, която предотвратява образуването на тромби. Приемът на аспирин не е препоръчителен, защото дразни лигавицата на стомаха и на цялата храносмилателна система. Аспиринът има и алергичен ефект. Затова е по-добре да бъде заменен от един до три плода киви.
 
В закуската е добре да има зърнена част – сварено жито, булгур, овесени ядки. Избират се според състоянието на храносмилателната система. Ако е по-чувствителна или са налице възпалителни процеси, за препоръчване са много добре сварени овесени ядки, просо, елда, лимец. Житото се вари два часа и се оставя до сутринта да набъбне във водата. Може да се свари по-голямо количество за 3-4 дни и да затопляме дневната си порция.
 
В житото може да добавим парченца плодове, фурми, тъмни стафиди, кокосови стърготини и малко ядки – орехи, бадеми, лешници, белен слънчоглед, тиквено семе. Ядките трябва да са в малко количество, когато имаме наднормено тегло. Те иначе са полезни със своите ненаситени мастни киселини, но са много калорични и две трети от калориите са мазнини. Затова в житото се слагат 5-10 бадема или 2-3 ореха. Зависи от наднорменото тегло. Когато е много голямо, за известно време не се ядат ядки. 
 
За обяд имаме голяма хубава салата с колкото се може по-малко сол. За предпочитане е калиева сол за хипертониците.
 
Препоръчвам на пациентите да заменят обикновената трапезна сол с хималайска, защото тя съдържа 86 минерала.
 
За салатата използваме висококачествен зехтин или студенопресовано олио (шарлан), който се продава във всички магазини за здравословни храни и в големите търговски вериги. 
 
Овкусяваме салатата с много лимонов сок.
 
Важно е да се дъвче добре, докато храната стане на каша. Трябва да ослюнчваме добре дори течностите, затова те се поемат на малки глъдки.
 
 - Какви да бъдат готвените ястия?
 
Ястие с картофи може да се консумира 2 – 3 пъти седмично. При диабетно болните картофите трябва да се оставят винаги с обелката, като те се приготвят в ястие с много други зеленчуци, консумират се с много салата и без хляб.
 
Бобовите храни са особено полезни за хората с диабет – фасул, леща, грах, нахут, соя. Може да се готвят в комбинации от зеленчуци – например прясно зеле с домати и малко кафяв ориз, печени тиквички, чушки, патладжани. Може да си направим сарми и пълнени чушки с пълнозърнест ориз или ориз с гъби, със спанак, с тиквички, ризото. Менюто е разнообразно и вкусно, като в него отсъства холестерол.
 
Ако се яде хляб, той трябва да е 1-2 филийки и задължително да бъде пълнозърнест. Напоследък започнаха да произвеждат и хляб от лимец, който също е много полезен. Към обяда може да добавим и малко натурални кафяви маслини. Препоръката ми е да бъдат по-безсолни. Ако трябва, да се изкиснат.
 
За вечеря, когато теглото е в норма, менюто може да включва голяма салата и малко количество готвено ястие от обяд.
 
Правилото е: закусвай като крал, обядвай като кралица, вечеряй като просяк. Вечерята трябва да е лека, за да може стомахът да се изпразни напълно, да не се притиска сърцето и цяла нощ организмът да си почива. 
 
 - Може ли да се яде нещо между основните хранения?
 
Между храненията не трябва да се яде нищо друго, освен да се пие вода, чай и фрешове от моркови, ябълка, червено цвекло, тиква и други зеленчуци и плодове. Добре е да не се слага мед.
 
За профилактика на инфаркт и инсулт трябва да се минимизира или изключи захарта, тъй като тя съдейства за покачването на холестерола и за развитието на наднормено тегло. Можем да я заменим с хубав мед, сладки изсушени плодове, фурми и стафиди.
 
Течностите съдействат за разтварянето на плаките и за поддържане на добро състояние на еритроцитите в кръвта, при което те са свободно плаващи, а не залепени един за друг и със склонност за образуване на тромби. Това се случва, когато консумираме мазни храни и не пием достатъчно течности. При залепени един за друг еритроцити количеството кислород, което те донасят до мозъка, силно намалява.
 
Нормата на количеството течност, което трябва да се пие ежедневно, е теглото на човек, умножено по 30. Например ако тежим 70 кг, трябва да пием на ден по 2,1 литра. За да изхвърляме по-ефективно плаките и токсините обаче трябва да увеличим количеството още малко, тоест при такова тегло е добре да изпиваме по 2,5 литра вода на ден.