Понятието „алтернативно хранене“ включва прилагането на хранителни режими с различна продължителност, различаващи се съществено от принципните изисквания за здравословно хранене.

 

Най-честите форми на това нестандартно хранене понастоящем са:


  • Редуцирано хранене;
  • Интермитентно хранене;
  • Вегетализъм;
  • Вегетаризъм;
  • Дисбалансирани диети;
  • Разделно хранене.

Редуцираното хранене включва различни форми за ограничен внос на хранителни вещества и енергия с различна мотивация. Най-честата причина за прилагането му е намаляване на телесното тегло. Ако този режим се прилага под медицински контрол за непродължителен период, обикновено не представлява риск за човешкото здраве.

 

Хранителният режим в тези случаи се свежда до ограничение на енергийните нутриенти (мазнини и въглехидрати), съчетан с повишена физическа активност. Ако хранителният режим се прилага много дълго време, е възможно да настъпят хранителни дефицити, което да доведе до редица смущения в организма.

 

Прилагането на режими с пълно гладуване за повече от 7 дни представлява сериозно нарушение на хранителните нужди на организма. Нарушава се клетъчният метаболизъм, възможно е да започнат болестни процеси.

 

Важно е да се отбележи, че освен значителното намаление главно на подкожната мастна тъкан и мускулна маса, настъпва намаляване на теглото и на вътрешните органи – черен дроб, бъбреци, далак, сърце. При гладуване настъпват и значителни промени в биохимичните процеси в тялото.

 

Като резултат на редуцираното хранене възникват дефицит на протеини, витамин B12, фолиева киселина, желязо и цинк, което води до развитие на анемия. Освен това силно се нарушават функциите на имунната система, ензимните и ендокринните функции.

 

Лечебното гладуване в извънклинични условия, дори и не в чистия му вид, а т.нар. „омекотено гладуване“ с плодове, зеленчуци и чайове, помагащи на организма да се пречисти, крие големи рискове. То цели бързо да се редуцират килограмите, бързо да се стопи излишната мазнина, но трябва да се запитаме на каква цена?

 

При провеждане на такова гладуване за повече дни започват да се стопяват мазнините. Те нахлуват в кръвта под формата на триглицериди и мастни киселини. При това кръвоносните съдове стават много уязвими от към съдови инциденти.

 

Агресивната мастна тъкан, която нахлува в съдовете може да причини запушване, което да доведе до инфаркт или инсулт. Всеки съд, който се запуши води до увреждане на съответния орган и неговите функции, а от там и на целия организъм.

 

Черният дроб се уврежда най-много, тъй като всички тези мастни метаболити преминават през него. А черният дроб е лабораторията, която пречиства организма от токсини и излишни метаболити. Други уязвими органи са панкреаса и бъбреците, с нарушаване съответно на храносмилателните и отделителните функции.

 

При някои хора процесите на редукция и сваляне на килограми не започват с разграждане на мазнини, а редукцията е за сметка на мускулната тъкан, която е белтъчна маса. Има случаи, когато започват да се разграждат клетките на вътрешните органи – черен дроб бъбреци, далак, които започват да се разграждат, за да дадат енергия на тялото. Колкото по-драстично човек гладува, толкова по-големи са рисковете за здравето.

 

Като добър вариант на редуцираното хранене би могло да се приеме прилагането на т.нар разтоварващи дни. В тези дни могат да се приемат или само плодове или плодове и зеленчуци или и мляко, добавено към тях.

 

Плодовете и зеленчуците се разпределят на малки порции през целия ден, а между техния прием се пият мляко и билкови чайове, подсладени с малко мед. Счита се, че при смесеното хранене прилагането на такъв режим един път седмично е особено полезно, тъй като организмът се насища с алкални радикали и се улеснява елиминирането на токсичните вещества и метаболити.