Човешкият организъм функционира в условията на хомеостаза – състояние на динамично равновесие. Това е особено важно за оптималното протичане на повечето химични реакции, особено тези, включващи ензими. Дори незначителни отклонения от нормалната стойност на pH причиняват значителни промени в скоростта и посоката на химичните реакции в клетките. Ето защо и регулацията на pH в телесните течности е един от най-важните аспекти на хомеостазата.

Какво е алкално-киселинен баланс и защо е важен?

На практика pH e числов израз на алкално-киселинния баланс. Това е химическа величина и отразява колко кисела или алкална е средата. Когато се отнася към тялото ни, се разбира количеството на свободните водородни йони в телесните течности. А тяхното постъпване там е непрекъснато, твърде променливо и не е подложено на регулация.
 
Източник на свободните водородни йони е нашият метаболизъм – органични и неорганични киселини се образуват като междинни и крайни продукти на обмяната. Организмът ни разполага с три линии на защита – буферна, дихателна и бъбречна системи.Буферна е системата на кръвта – налични вещества там неутрализират излишната киселина. Белите дробове чрез издишане на въглеродния диоксид намаляват въглеродната киселина – донор на водородните йони. Бъбреците пък екскретират последните с урината.
 
Ацидоза е когато pH на кръвта е под 7,25, а алкалоза – над 7,45. В различните клетки то варира между 6 и 7,40 поради различните ензимни процеси в тях. Тоест, неутрално за човека е 7,40, а не химическата стойност 7,00. Алкалозата е не по-малко опасно състояние от ацидозата, но поради особеностите на метаболизма ни, рискът от получаване на ацидоза при болест, лош хранителен режим и други е много по-реален и голям, отколкото този за изпадане в алкалоза. Острата ацидоза води до потискане на процесите в централната нервна система и в тежките случаи – до кома и смърт. 
 
Дори и да звучи абстрактно, промените в ензимната активност са отговорни за много от оплакванията в случай на повишена киселинност на кръвта – главоболия, умора, отпадналост, мускулни крампи, раздразнителност, лоши настроение и храносмилане, лош дъх, трудна концентрация, подуване, образуване на пясък и камъни в бъбреците и др.
 

Как влияем на pH с храната?

Съществува голяма разлика между киселинни и киселинообразуващи храни. Киселинни са тези, които имат кисел вкус, докато киселинообразуващите могат да имат всякакъв вкус. Важното при тях е това, че в процеса на техния метаболизъм се образуват вещества, които понижават нашето pH. Като пример могат да се дадат белтъците в храната – те съдържат големи количества сяра и фосфор. От тях в организма се образуват сяра и фосфорна киселина. Последните са донори на свободните водородни йони, водещи ни към ацидозата. И така месото, рибата, сиренето, бобовите храни, алкохолът и други са киселинообразуващи храни. Механизмите са много, крайният резултат за тялото е един и същ. 
 
Чрез регулиране на вида храни, които постъпват в организма, ние можем успешно да повлияем на количеството свободни водородни йони в кръвта и да облекчим натоварването на буферните системи, белите дробове и бъбреците. Това ще позволи на тялото ни да функционира пълноценно, в подходящата за него среда.
 
NEWS_MORE_BOX

Какви са препоръките?


Ежедневното ни хранене има такава структура, в която средно 55 % от храните в него са алкализиращи и 45% - киселинообразуващи, което е грешка спрямо здравето. Ако се стремим към баланс правилното съотношение е 70:30 в полза на алкалните храни. 
 
Киселинообразуващи храни:
  • Меса и риби – особено пушените;
  • Сирена и млечни продукти;
  • Рафинирани и преработени захар, брашно, ориз и мазнини;
  • Алкохол, кафе, черен чай, сода, прекаляване със солта.
 
Алкализиращи храни:
  • Всички плодове;
  • Всички зеленчуци;
  • Маслодайни – бадеми, кестени, семена от тиква, лен и слънчоглед;
  • Мляко от соя, бадеми и др.;
  • Ароматни зелени билки;
  • Студено-пресован зехтин;
  • Овес и пълнозърнести продукти, кафяв ориз;
  • Вода – изворна (през лятото при обилно изпотяване се препоръчва и минералната вода).
Всеки, който се подложи на такъв режим за няколко седмици ще види ползите върху здравето си и и може да превърне правилото 70:30 в начин на живот.