Обилното и небалансирано хранене, високата консумация на мазнини, въглехидрати и захари изтощава черния дроб. Храненето е ключов елемент за здравето на черния дроб. Небалансираната диета изтощава черния дроб и по този начин се нарушава неговата функция, тъй като не могат да се осъществяват биохимичните и метаболитни процеси, които са от ключово значение за правилното функциониране на тялото. Ето защо е важно да се приемат храни, богати на антиоксиданти, минерали - магнезий, калций, фосфор, желязо и витамини - A, B и C, които допринасят за здравето на черния дроб, тъй като го пречистват от токсините и го предпазват от заболявания. 

 

Черен шоколад - минимум 70% съдържание на какао


Черният шоколад със съдържание на какао над 70% е полезен за черния дроб. Той е богат на магнезий, който защитава черния дроб, богат е и на антиоксиданти, които забавят стареенето на чернодробните клетки, намаляват токсините и ограничават възпалението. Тези вещества също допринасят за по-добро настроение и дават повече енергия.

Ядки

Ядките са изключително богати на фосфор, който е от ключово значение за черния дроб, тъй като подпомага метаболизма на мазнините, увеличава смилането и усвояването им и предотвратява натрупването им в черния дроб. Недостигът на фосфор води до повишено натрупване на мазнини в черния дроб и повишен риск от развитие на мастен черен дроб. 

 

Зелен чай

Зеленият чай е ценен източник на антиоксиданти, които активират и пречистват черния дроб и по този начин намаляват риска от развитие на чернодробни заболявания. Съдържанието на полифеноли, които също са мощни антиоксиданти, помага за намаляване на нивото на липидите в кръвта, подобрява сърдечносъдовото здраве, но съща така малавяват риска от рак на черния дроб. Проучване от 2017 г., публикувано в Journal of Hepatology, е показало, че честата консумация на зелен чай - повече от 3 чаши на ден намалява риска от множество заболявания на черния дроб.

 

Месо и вътрешности

Черният дроб се нуждае от желязо - неговото съхранение се извършва главно от черния дроб, благодарение на феритина - протеин, който осигурява транспортирането на желязо в хемоглобина, когато е необходимо. При недостиг на желязо, се отслабва функцията на имунната система и чернодробните клетки. Черният дроб е в състояние да поема необходимото желязо, без да има риск от пренасищане, освен при хемохроматоза. Ето защо е важно да се консумира достатъчно месо, особено червено месо или вътрешности, които са богати на желязо. Въпреки това прекомерната консумация на червено месо може да повиши възпалителните процеси в организма. Световната здравна организация - СЗО и Националният институт по рака препоръчват да се ограничи консумацията на червено месо до не повече от 500 г на седмица и да се консумират в по-големи количества пилешко месо, риба, яйца, миди и варива, които също са богати на желязо и белтъчини.

 

Червени плодове

Червените плодове - касис, боровинки и ягоди, са особено богати на витамин С, който действа срещу окисляването на клетките в черния дроб. Ежедневната консумация на такива плодове намалява риска от възпаление и увреждане на чернодробните клетки. Витамин С също насърчава синтеза на глутатион - мощен антиоксидант, който засилва имунната система, пречиства черния дроб и предотвратява увреждащото действие на свободните радикали.

 

Кафе

Скорошни проучвания са показали, че кофеинът, който е мощен аткиоксидант, стимулира функцията на на чернодробните клетки и има защитен ефект при пациенти с чернодробни заболявания.  Ето защо се смята, че в разумни количества - две до три чаши неподсладено кафе на ден подобрява здравето на черния дроб.

 

Референции:

https://sante.journaldesfemmes.fr/fiches-nutrition/2603925-foie-nettoyer-liste-aliment-naturellement/

https://www.journal-of-hepatology.eu/article/S0168-8278(17)30147-2/fulltext