Да се намери най-добрата храна, за страдащите от диабет не е никак лесно. Основна цел е да се контролират нивата на кръвната захар, както и да се прави превенция на усложненията на диабета, включително сърдечни заболявания.

 

Включете в менюто си тлъста риба – една от най-здравословните храни на планетата. Сьомга, сардини, херинга, аншоа, скумрия са богат източник на омега 3 мастни киселини, които оказват благоприятен ефект върху дейността на сърцето. Особено подходяща храна за диабетици, предразположени към сърдечни болести, включително инфаркт.


Редовната консумация на тлъсти риби намалява нивата на холестерол и триглицериди. Рибата също е източник на протеини.

 

Листни зеленчуци. Те са много хранителни и носят малко калории. Съдържат минимално количество усвояеми въглехидрати, което не повишават нивата на кръвната захар. Те са богат източник на витамини, антиоксиданти, лутеин и зеаксантин. Така предпазват очите от възникване на макуларна дегенерация и катаракта – често срещани усложнения при диабетиците. Проучвания сочат, че редовното консумиране на листни зеленчуци намалява нивата на медиаторите на възпалението и понижава нивото на кръвната захар при диабет тип 2.

 

Не забравяйте канелата. Тя е вкусна подправка и богат източник на антиоксиданти. Няколко контролирани клинични проучвания показват, че канелата контролира нивата на кръвна захар и повишава инсулиновата чувствителност. Други изследвания сочат, че канелата понижава нивата на триглицеридите. И все пак не приемайте повече от 1 ч.л. канела дневно. Високите дози могат да ви навредят.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Яйца. Те са източник на енергия. Твърди се, че редовната консумация на яйца намалява сърдечно-съдовия риск. Проучвания показват, че при диабет тип 2 ежедневната консумация на 2 яйца, като част от богата на протеини диета, осезаемо намалява нивата на кръвната захар и повишава инсулиновата чувствителност. Те са източник на лутеин и зеаксантин, които предпазват очите от увреждане.

 

Семена чия. Чудесна храна за диабетици. Те са богат източник на фибри и не съдържат лесно усвояеми захари. Фибрите понижават кръвната захар като контролират абсорбцията на захарите, поети чрез храната. Чията може да подпомогне свалянето на килограми. Фибрите създават чувство на ситост и потискат усвояването на калории, които приемаме чрез друга храна.

 

Друга много полезна подправка е куркумата. Активната съставка – куркумин повлиява възпалителни състояния, понижава кръвната захар и намалява риска от сърдечно-съдови заболявания. Нещо повече куркумина подобрява работата на бъбреците при диабетиците. Това е важно, тъй като диабета е водеща причина за бъбречни проблеми.

 

Ядки. Те са вкусни и много полезни. Всички ядки са източник на фибри и нискоусвояеми въглехидрати. Доказано е, че редовната консумация на разнообразни ядки подържа нивата на кръвната захар. Те могат да подпомогнат свалянето на килограми.

 

Екстра върджин зехтин. Той е източник на мононенаситени мастни киселини. Те понижават нивата на триглицеридите, които при диабетиците често са повишени. Зехтинът съдържа полифеноли, те са мощни антиоксиданти, подпомагащи дейността на сърцето, имат противовъзпалителен ефект и предпазват от оксидативен стрес.

 

Ленено семе. Една изключително полезна храна. Фибрите от лененото семе са изградени от лигнани, които понижават риска от сърдечно-съдови заболявания и подобряват контрола на кръвната захар. Проучвания сочат, че приемът на ленено семе понижава риска от съдови инциденти и е възможно да намали нуждата от антитромботични лекарства, необходими за превенция на образуването на тромби. Лененото семе е богато на фибри, които подобряват дейността на червата и инсулиновата чувствителност .

 

Ябълков оцет. Захарите от плодовете ферментират до оцетна киселина, полученият продукт съдържа по малко от 1 гр. захари за 1 с.л. Ябълковият оцет също повишава инсулиновата чувствителност и намалява нивата на кръвна захар до 20% след консумация на храни, богати на въглехидрати. Едно проучване показва, че при хора с лош контрол на нивата на кръвната захар, приемът на 2 с.л. ябълков оцет преди лягане води до намаляване на кръвната захар с до 6%. Той може да подпомогне свалянето на килограми. За да включите ябълковия оцет в диетата си започнете с 1 с.л., разтворена в чаша с вода всеки ден. Увеличете до максимум 2 ч.л. на ден.

 

Ягоди. Те са едни от най-полезните плодове за диабетици. Съдържат антоцианидини, мощни антиоксиданти, които придават червения им цвят. Те понижават нивата на холестерол, кръвната захар, и риска от сърдечни усложнения при диабет тип 2. Чаша ягоди съдържа 49 калории и 11 гр. захари, 3 от които са фибри. Отделно, ягодите са богат източник на вит. C.

 

За къде без чесън. Той е вкусен и здравословен. Няколко проучвания показват, че той може да повлияе възпаления намалява кръвната захар и холестерола при хора с диабет тип 2. Използва се и за намаляване на артериалното налягане. Една глава суров чесън съдържа само 4 калории и 1 гр захар.