Холестеролът не е вредно, а необходимо за организма вещество.Проблеми за здравето възникват само когато той е в прекомерно голямо количество. В такива случаи той буквално засяда по стените на артериите и предизвиква стесняване на съдовете.

 


Според резултатите от редица изследвания, намаляването на нивото на холестерол дори само с 1% намалява значително вероятността от исхемична болест на сърцето. Нивото на холестерол в кръвта зависи и от наследствеността, но най-вече от неговото съдържание в храната.


 


Предрагаме ви 11 начина да контролирате нивото на своя холестерол и да го държите в разумни граници:

 


1. Яжте по-малко мазнини от животински характер

Те са вредни за здравето. Яжте и по-малко мазни колбаси.Откажете се от свинското и говеждото месо. Заменете ги с пилешко или риба. Най-добре - веднъж седмично пилешко и веднъж – риба.


 Бялото месо е по-постно в сравнение с червеното. Мазната кожа на птицата трябва задължително да се отстранява. Особено полезно е месото от пуйка, пиле или заек.


Препоръчително е месото да се приготвя без допълнителна мазнина, а с варене или печене. Ако не можете да избегнете напълно употребата на мазнина, използвайте зехтин, царевично или фъстъчено масло.Не използвайте втори път останалата след пържене растителна мазнина.



2. Всеки ден на вашата трапеза трябва да има ядки

Особено полезни са орехите и бадемите. Всекидневната норма следва да се състои от минимум 3-4 ореха и 8-10 бадема.


3. Яжте повече плодове и зеленчуци.

 Целулозата в плодовете и зеленчуците изнася от червата холестерола внесен с храната. Особено полезни са ябълките, понеже пектинът в тях е специфично средство за очистване на червата от холестерола и може да снижи "лошия" холестерол с 20%.


Препоръчително е да консумирате повече чесън. Той е уникално средство срещу повишения холестерол в кръвта. С 1 - 2 стръка пресен чесън или половин глава дневно "лошият" холестерол слиза за 10 - 15 дни с 20%!

 


4. Борете се системно с наднорменото тегло

Ако излишното ви тегло не се дължи на мускулна маса, тези килограми говорят за наднормено количество мазнини и холестерол.

 


5. Използвайте здравословни начини за приготвяне на храната

Те ще контролират нивото на холестерол в кръвта. По-добре запичайте храната на фурна, гответе я на пара, задушавайте я, но не я пържете.

 


6. Избирайте обезмаслени млечни продукти.

Предпочитайте мляко и млечни продукти с масленост под 50%. Чрез тях ще намалите количеството на употребяваните мазнини без да се лишавате от необходимите на организма количества калций и протеини.

 


7. По-рядко консумирайте полуфабрикати и тестени изделия

Полуфабрикатите съдържат много наситени мазнини и трансмазнини, които се използват за подобряване на техния вкус. Четете внимателно написаното върху етикетите на храните. Препоръчително е да внимавате и с полуфабрикатите и пакетираните храни, които консумирате вечер пред телевизора. По-добре изяжте едно яйце, отколкото чинийка чипс. Специалистите обяснявят, че спокойно можете да изяждате до 2-3 сварени яйца на седмица. Холестералът в тях не е толкова много, колкото се смяташе доскоро.

 


8. Яжте повече риба, отколкото месо

Рибата е богата на омега-3 ненаситени мастни киселини, които намаляват нивото на холестерол.
Месото също трябва да присъства във вашето меню, но не повече от 2-3 пъти седмично.



9. Умерените физически натоварвания са полезни

След обилна вечеря задължително трябва да направите една разходка, за да се предпазите от натрупването на поетите мазнини в организма.

 


10. Яжте храни понижаващи холестерола.

Това са: сокове от червено френско грозде, арония, стафиди, овесена каша, подправки - черен и бял пипер, къри, джинджифил, карамфил. Те понижават холестерола в кръвта. Бобовите растения също съдържат вещества, намаляващи усвояването на мазнините.

 


11. Откажете се от диетите.
Не се подлагайте на тежки и изтощителни диети, особено - ако сте в третата възраст. Освен онези, които е предписал лекарят за заболяванията ви.

Диетите за отслабване подлагат на изпитание черния дроб. А от неговата функция зависи нормалното ниво на "лошия" холестерол в кръвта.