Последните изследвания върху проблемите, касаещи затлъстяването при децата, показват тревожни резултати. Около 40% от децата в начална училищна възраст са със затлъстяване и рядко спортуват. През последните години процентите в Европа главоломно скачат.


Затлъстяването и липсата на упражнения създават много опасно състояние не само за детството, но и за зрялата възраст по-късно. Повишава се риска от развитие на сърдечносъдови заболявания в детска възраст, диабет и други метаболитни проблеми. Това трагично нарастване на детското затлъстяване е пряко свързано с липса на упражнения и лошо хранене. Изследванията показват, че много деца у нас са придобили навици на заседнал начин на живот преди да навлязат в юношеството.


В днешно време много малко деца играят навън всеки ден и продължително. Но 90% от децата прекарват много време пред телевизора или с компютърни игри.



Изследванията сочат също, че дете със затлъстяване често има поне един родител със затлъстяване. Прогнозите са, че 1/3 от децата ще станат възрастни със затлъстяване.


Това са тъжните заключения на анализаторите. Но кои са психологическите фактори, които допринасят за увеличаването на теглото на децата и юношите и какви са последиците от затлъстяването върху тяхната психология?


Хранителните навици на родителите, т.е. видът храна, консумирана у дома, количеството, часовете на хранене и т.н. са основните, отговорни за лошите хранителни навици на децата. Но следвайки тези или напълно независимо едно дете може да увеличи приема на храна по чисто психологически причини като:

 

  • Силното отсъствие на родители от дома, особено по време на хранене. Детето изпитва самота или изоставяне, намира утеха в храненето и развива лоши хранителни навици, за да отговори на емоционалните нужди (удовлетвореност, сигурност, контрол, намаляване на тревожността и психическата болка).
  • Детето се чувства отхвърлено от единия или двамата родители. Не получава достатъчно одобрение, което води до ниска самооценка. Приемът на храна също покрива емоционалните нужди в този случай.
  • Депресия или чувство за безполезност или психическа болка. Липсата на смислени отношения на любов и приемане от страна на родителите и по-разширеното семейство, отвореното изразяване на любов, създаването на среда на сигурност и стабилност, демаркацията, която налага грижата, а не злоупотребата с власт, може да създаде сериозни психични дефицити при дете. Отново детето може да прибегне до повишен прием на храна, "за да подслади болката си", както се казва.
  • Стресът от стандарта за „доброто дете“. Детето невинаги успява да покрие критериите на обществото за „добро дете“. В опитите да го направи обаче често подтиска своя темперамент.
  • Значителна загуба на близък човек или дори домашен любимец, върху която загуба не е работено и остава отворена рана в психиката на детето.
  • Депресиран родител или като цяло пасивен и песимистичен такъв. Детето може да възпроизведе отношението към живота и да бъде „подкрепено“ чрез храната.


Повечето от споменатите психични фактори могат да бъдат причина за затлъстяването при деца или юноши. В повечето случаи затлъстялото дете има ниско самочувствие и се чувства по-непълноценно спрямо своите приятели и съученици. Това чувство може да допринесе за развиването на комплекси и депресия, особено през юношеството. Основна нужда и удоволствие от детството и юношеството, като игри с приятели и (футбол, криеница, прескачане на въже и т.н.), се превръща в източник на стрес, тъй като затлъстялото дете често не успява да се представи добре в подвижните и отборни игри и поради тази причина да е по-малко популярно и приемано в отделните формирани групи. Други последици могат да бъдат намалена социализация, затруднения в контактите и последващи добри отношения с противоположния пол, възможност за развитие на хранителни разстройства (булимия, анорексия невроза), липса на житейски цели.


Подарете на детето си безусловна любов! Любовта не е свързана със способности, постижения, характеристики. Обичайте детето такова, каквото е, и го показвайте по всякакъв начин, вербално и невербално. Правете нещата заедно. Помогнете му да бъде креативен, енергичен, да използва своите умения и наклонности. Играйте заедно в или извън къщата, спортувайте, рисувайте, отидете на театър, кино, изкачете се в планината, карайте колело ... Има стотици неща, които да правите с детето си. Изберете тези, които отговарят както на вас, така и на детето. Отворете начин за ефективна комуникация с детето си.


Определете граници. Децата и юношите се нуждаят от граници, за да са в безопасност и да могат да се самоограничават. Например, по отношение на диетата, може да има ограничение, че сладките се консумират до следобед или че в училище то консумира закуската, която е взел от вкъщи.
Затлъстяването е сериозно детско заболяване. Следователно се изисква, както всички други, вашата помощ, за да оздравеете детето си. Ако не знаете как, много естествено, консултирайте се с психолог и диетолог. Винаги има решения, стига да се доближим до тях!